به گزارش فرهنگ نیوز ، دکتر سعید
جلیلی در همایش «توسعه اقتدار ایران در شرایط تحریم» که در دانشگاه فردوسی
مشهد برگزار میشود به سخنرانی پرداختند.
نماینده مقام معظم رهبری
در شورایعالی امنیت ملی با اشاره به سالگرد ۱۶ آذر گفت:۱۶ آذر فریاد ۶۰ سال
آزادیخواهی یک ملت است که از حلقوم دانشگاهها فریاد کشیده شده است و
بیشک بدون ارزیابی این ۶۱سال نمیتوانیم درکی درست و تبیین صحیح از آینده
داشته باشیم.
وی در ادامه افزود: ۱۶آذر از این جهت مهم است که جرقه
رویارویی دو قدرت در جامعه ایران شدو آنچه که اهمیت دارد شناخت ماهیت طرفین
این رویارویی است.
جلیلی اظهار کرد: اقتدار جمهوری اسلامی ایران در
شرایطی شکل گرفت که برخی قدرتها که در جنگ جهانی دوم به پیروزی رسیده
بودند با تکیه بر این موفقیت و قدرت خود، مناسباتی را در جهان شکل دادند و
به دنبال آن دیدیم که در کشور ما نیز حضور یافته و قدرت خود را در داخل
کشور ما نیز به منصه ظهور گذاشته، اما حادثه شگرف در این میان، رویارویی
دانشجویانی در ۱۶ آذر بود که این قدرت را شکست و پیام انقلاب اسلامی را
مانند سایر عرصههای مبارزه با سلطه به جهانیان اعلام کرد.
وی
افزود: آنچه مورد توجه بوده این است که باید بررسی شود در ۱۶ آذر دانشجویان
یک طرف موضوع بوده و این قدرتها طرف دیگر، و ببینیم این دو طرف آیا از
لحاظ سختافزاری و نرمافزاری در موقعیت برابری بودند یا خیر، شاید در آن
زمان حرکت دانشجویان در ۱۶ آذر و شهادت سه دانشجو آنقدر جدی تلقی نشد، اما
امروز با بررسی آن حادثه و اینکه امکانات و مختصات دو طرف در چه وضعیتی
بوده پی به عظمت این مبارزه میبریم.
مسئول سابق تیم مذاکره کننده
هسته ای درباره قدرت طلبی زورگویان گفت: همان زمان پس از آنکه چند قدرت در
جنگ جهانی دوم به پیروزی رسیدند مناسباتی را در جهان شکل داده و امروز نیز
این انحصار طلبی ابر قدرتها را در انرژی هستهای و حتی NPT میبینیم که
فقط چند قدرت میتواند از سلاح هستهای برخوردار باشند.
وی عنوان
کرد: امروز قدرتهای جهانی مناسبات خود را بر مبنای زور و تزویر قرار داده
که به عنوان مثال کسی که خود دارای سلاح هستهای است کشور دیگر را متهم به
استفاده از سلاح هستهای میکند و یا در مورد حقوق بشر نیز همین موضع دیده
میشود.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: اگر بدترین جنایات در
غزه صورت بگیرد، شورای امنیت میتواند احساس نگرانی نکند، قطعنامه صادر
نکند و حتی پشتیبانی کرده و در عین حال میتواند مدعی حقوق بشر نیز بشود و
این همان زور به علاوه تزویر است.
جلیلی خاطرنشان کرد: حادثهای که
عرض میکنم مرتبط با زمان دوری نبوده و حدود ۲۰ سال از این واقعه میگذرد،
در کشوری به نام رواندا که حتی ممکن است نامش را هم نشنیده باشید در کمتر
از سه ماه یکمیلیون انسان در آن کشته شد و حتی یک قطعنامهای هم از شورای
امنیت ندیدیم و حتی افکار عمومی نیز نسبت به این مسئله آگاهی نداشت، این
همان مناسباتی است که آنها شکل دادند یعنی کار خود را پیش برده و سلطه
دارند، اما جامه ریا و تزویر برای توجیه اعمال خود بر آن میپوشانند.
استاد
دانشگاه امام صادق(ع) افزود: نکته اینجاست که واقعیات از نظر آنان برای
مثال این است که در کشور رواندا در کمتر از سه ماه یک میلیون نفر کشته
میشود و این مسئله به هیچوجه نشان داده نشده و در برابر آن چند
سانتریفیوژ در نطنز موضوع مهمی است که آنان مدام افکار عمومی را نسبت به آن
آگاه کرده و واقعیتی است که از نظر آنان همه باید بدانند.
وی
خاطرنشان کرد: واقعنگری از نگاه سلطه یعنی واقعیات گزینشی که برخی حوادث
بزرگ، برخی حذف و برخی تحریف میشوند و راهکار بعدی آنها این است که اگر
انکار حقیقت نشد و انصراف از آن صورت نگرفت باید حقیقت را پذیرفت؛ یعنی
اینکه کار خودشان را انجام میدهند و میگویند باید حقیقت را بپذیرید، در
سالهای اخیر بیش از ۳۵۰ بار آمریکا مداخله نظامی داشته و باید ببینیم
منطقش چیست که این مسئله را در قرآن کریم میبینیم که چنین افرادی بر مبنای
زور و قدرتشان میخواهند سلطه داشته و در حقیقت همان زور خود را عملیاتی
کنند.
جلیلی تصریح کرد: برای مثال ببینید فردی مانند حاج قاسم
سلیمانی با عنوان مرد قدرتمند در رسانه نیوزویک مطرح میشود، فردی که از
روستاهای ایران بوده و امروز این چنین در مورد اقتدار و قدرت حاج قاسم
سلیمانی حرف میزند و اینها همه به آن پیام انقلاب اسلامی و آن اقتدار
جمهوری اسلامی ایران بازگشته که سبب چنین پیروزیهایی میشود.
وی
افزود: در زمینه اقتدار هستهای هم باید گفت اقتدار هستهای یعنی جوان
دانشگاهی مانند شهید شهریاری که بر مبنای ایمان قوی خود پا در رکاب خدمت به
انقلاب گذاشته و دشمنان هر چه مانعتراشی میکنند وی از تمامی موانع عبور
میکند و این ایمان آگاهانه سبب اقتدار جمهوری اسلامی ایران میشود.
جلیلی
گفت: باید متوجه این موضوع باشیم که جریان تحریمی و جریان تکفیری دو لبه
یک قیچی هستند و آمریکا فکر میکند میتواند ما را شکست دهد، اما باید به
صراحت گفت که ما با نرمافزار انقلاب اسلامی، آمریکا را حتی در سختافزار
شکست دادهایم و امروز آنان با تمام توان آمدهاند تا ما را نسبت به حقیقت
خود دچار تردید کنند.
دانشجویان بعد از اتمام سخنرانی با حضور پشت
تریبون سوالات خود را از دکتر جلیلی مطرح نمودند . وی در جواب یکی از
دانشجویان گفت: این فشاری که امروز دشمن به بهانه هستهای به ایران وارد
میکند باید دید علتش چیست،آنچه که نظام انجام میدهد دفاع از حق انجام کار
علمی در دانشگاههاست، دشمن نمیتواند مانع پیشرفت ما شود، یک تمدن جدید
در حال شکلگیری و ارائه مدلی جدید به دنیاست، رهبر معظم انقلاب دو اصل را
برای این تمدن جدید مد نظر دارند، اول دفاع از حقوق ملت و دوم ایستادگی در
برابر زیادهخواهی. دفاعی که امروز ما میکنیم دفاع از حقوقمان است و ملت
چنان در این دفاع جدی است که هیچ کسی نمیتواند خللی در آن ایجاد کند.
دکتر
جلیلی با اشاره به اداعاهای پوچ آمریکا درباره فعالیتهای هسته ای ایران
گفت: دشمن نمیفهمد انقلابی را که چنین موفقیتهایی را داشته نمیتواند از
حقوق و قانونی و موفقیتهای خود محروم کند. با وجود ادعای نگرانی که آمریکا
نسبت به فعالیت سانتریفیوژها در ایران دارد ما در مذاکرات با آنها مطرح
کردیم، چرا شما نگران جان شهروندان خود نیستید، بر اساس گزارش رسمی نهادهای
آمریکایی۱۷۸کیلوگرم اورانیوم غنی شده با غنای بالا سالها قبل در این کشور
مفقود شده و هنوز پیدا نشده است. هر بار مصاحبه بنده را بایکوت کردند،
موضوع اینجاست که مسئله هستهای برای آنان بهانه است، وگرنه اگر قرار باشد
موضوع ما بحث روابط با جامعه جهانی باشد، ۱۳۰ کشور عضو جنبش عدم تعهدها
بوده که سالی دوبار در شورای حکام در حمایت از ایران بیانیه میدهند و بر
همین مبنا باید مسیر خود را براساس باورها و اعتقادات خود پیش گرفته و
لحظهای از پیشرفت غافل نباشیم و جنبش دانشجویی نیز امروز پیشتاز دفاع از
انقلاب اسلامی است.
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت
ملی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره حصر خانگی سران فتنه گفت:
باید دید فتنه در چه شرایطی در کشور شکل گرفت، این اتفاقات در زمانی افتاد
که جمهوری اسلامی در عرصههای مختلف در حال کسب موفقیتهای بزرگ در منطقه و
جهان بود. در ۲۰خرداد آن سال اوباما نامهای به رهبر معظم انقلاب نوشت و
در آن اذعان کرد که مشکلات منطقه بدون ایران حل نمیشود. اما برخی بر اساس
توهمات خود چنین پیروزی بزرگی را زیر سوال بردند.
وی افزود: فتنه
یعنی ایجاد تردید، یعنی ایجاد تردید برای عموم مردم، و دشمن در آن مقطع به
دنبال این بود که راه پشتوانه مردی از انقلاب را سد کند، نباید اجازه داد
کسانی چنین تردیدهایی را ایجاد کنند، تدبیر رهبری بود که اجازه دادند
واقعیات برای مردم مشخص شود. حصر ربطی به فتنه ندارد، فتنه در سال ۸۸ اتفاق
افتاد اما حصر پس از آن بود، کسانی که از آنها به عنوان سران فتنه یاد
میشود افرادی هستند که یک سال بعد حصر شدند، چون دیدیم که این افراد در
حال شکل دهی فتنه جدیدی هستند.
توصیه رهبرانقلاب برای شرکت پر شور در زیارت اربعین | ||
با نگاهی به احکام و عبادات اسلامی درمییابیم
که برخی از آنها دارای جنبهی اجتماعی و برخی دارای جبنهی
فردیاند، اما برخی نیز هر دو آنها را دارا هستند؛ مانند حج
که دارای هر دو وجه است. به نظر میرسد که زیارت اربعین نیز از
سنخ این دستهی سوم باشد که هر دو وجه فردی و اجتماعی عبادت
در آن پررنگ است. حال اگر از این بُعد به زیارت اربعین بنگریم،
وجه تمایز آن نسبت به سایر عبادات چیست؟
دقت کنیم که ارادت به سیدالشهدا علیهالسلام تنها مختص شیعیان
نیست، بلکه برادران اهل تسنن هم به امام حسین علیهالسلام عشق
میورزند؛ چراکه جدا از محبت تمام مذاهب اسلامی به فرزندان
پیامبر (ص)، یزید در حق اهل سنت هم فراوان ظلم کرده و فاجعهای
چون فاجعهی «حره» در مورد اهل سنت در مدینه به دستور او انجام
گرفت که طی آن، بسیاری از صحابه و تابعین کشته شدند، به زنان
مسلمان تجاوز شد و جوی خون به راه افتاد. آن وقت بود که همهی
مسلمین به علت قیام اباعبدالله علیهالسلام پی بردند. یزید
چهرهی منفور تاریخی در جهان اسلام است.
طبیعی است که دلدادگان حسینی پس از چهل روز
عزاداری، به اوج اشتیاق برای زیارت اباعبداللهالحسین
علیهالسلام برسند و علاقهمند باشند مزد خود را با حضور در
کربلای معلی دریافت کنند یا با حضور در کربلای حسینی، وفاداری
خود را به راه امام حسین علیهالسلام به جهانیان نشان بدهند.
اگر هیچ نشانهای برای حضور عزاداران حسینی برای میعادگاه
حسینی در تاریخ و روایات نبود، معقول بود که عزاداران، خود
زمانی را برای یک تجمع جهانی در کربلا تعیین کنند و شور و
معرفت حسینی را در یک تجمع میلیونی ابراز نمایند.
در حال حاضر، مدلهای مختلف و متفاوتی از اسلام در جهان و بهویژه
غرب آسیا مطرح میشود و در یک تقسیمبندی کلی، میتوان آنها
را به دو مدل اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی تقسیم کرد.
زیارت اربعین چگونه میتواند پیام اسلام ناب را به جهان مخابره
کند؟ |
||
منبع:http://farsi.khamenei.ir |
به گزارش فرهنگ نیوز ، آسیبها و فرصتهای فضای مجازی باعث ایجاد سوالات متعدد و متنوعی در میان جوانان متدین و انقلابی شده است. یادداشت حجت الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع «فضای مجازی» منتشر میشود که به برخی از این سوالات پاسخ داده است. این یادداشت به مقولههایی چون فضای مجازی، فناوریهای نوین و اینترنت میپردازد و وظیفهی جوان مسلمان در مواجهه با آنها را تبیین میکند. متن کامل این یادداشت را در ادامه میخوانید:
بسم الله الرحمن الرحیم
فضای مجازی محل امتحانها و تکلیفهای جدید ماست؛ امتحاناتی که ماهیت متفاوتی نسبت به دیگر آزمایشهای آدمها، در قرون و اعصار گذشته ندارد، ولی متناسب با وضعیت انسان معاصر مختصات خاصی پیدا کرده است. همچون تمام امتحانات دنیا، نه میتوان کاملاً آن را کنار گذاشت و نه میتوان به راحتی از آسیبهایش در امان بود. همۀ دنیا همینطور است.
هدف تمام امتحانات الهی سنجش میزان عزم و ایمان انسانها در مواجهۀ عقلانی با «هوای نفس و تمایلات بیارزش» طبق دستورات دین است، که موجب رشد انسانها و تعالی روحی آنها میشود. اینبار نیز فضای مجازی با همۀ مختصات تازهای که دارد و تغییرات گستردهای که ایجاد کرده است، چیزی نیست جز زمینۀ جدیدی برای سنجش قدرت روحی انسان و بستر تازهای برای تکالیف انسانی و دینی، که باید ببینیم چگونه از عهدۀ آنها برخواهیم آمد.
انسانی که از عقل و تجربه بیشتری نسبت به نسلهای قبل برخوردار است و از امکانات بهتری برای زندگی بهره میبرد، طبیعی است که با امتحانات جدید و پیچیدهتری هم مواجه شود. مهم این است که ما بتوانیم در مواجهه با این عرصه، هوشمندانه و مسئولانه برخورد کنیم، و با نشان دادن قدرت معنوی خود محل تجلی حکمت خداوند متعال در خلقت انسان قرار گیریم.
علاوه بر آنکه اگر ما در آخرالزمان قرار گرفته باشیم، ممکن است این جزئی از شرایط امتحانات نهایی ما هم باشد. امتحانات نهایی دوران غیبت هم، دشواریهای خاص خود را دارد. در امتحانات نهایی کمتر فرصت جبران است و غربالش شبیه قیامت است؛ خیلیها میروند و خیلیها میرویند.
اینکه ابزار و فناوری فضای مجازی، از کدام فرهنگ و تمدن سرچشمه گرفته و یا مهمتر از آن، اینکه چگونه جریان سلطه در حال سوءاستفاده از این ابزار است، مسئولیت ما را در مواجهه با این فضا کم نمیکند که هیچ، بیشتر هم میکند. فعلاً این ماییم و این امکاناتی که میتواند موجب شکست ما و یا برعکس شکست دشمنان ما بشود. ما باید ببینیم با امتحان الهی در مواجهه با این فضای جدید چگونه برخورد میکنیم؛ آیا محل تجلی قدرت خدا میشویم یا محل تجلی ضعف خودمان؟
بیتردید اگر خداوند توان رویارویی با چنین امتحانی را در ما نمیدید، چنین آزمونی را پیش روی ما قرار نمیداد.
بیتردید اگر توان رویارویی صحیح با این امتحان را نداشتیم، با چنین وضعیتی مواجه نمیشدیم و خداوند چنین آزمونی را پیش روی ما قرار نمیداد. فضای مجازی واقعاً مسئولیت ما را سنگینتر کرده است و میتوانیم چند برابر پیشینیان ثواب ببریم و جهاد کنیم. همانطور که میتوانیم چندین برابر دچار ضعف و معصیت شویم.
فضای مجازی فرصتی است برای آنکه میزان درک خود از حقایق ناب دینی را ارزیابی کنیم، و بخشی از درک خود را به دیگران منتقل کنیم. گاهی در جریان انتقال معرفت دینی خودمان به دیگران است که میفهمیم چقدر میفهمیم. و نیز فرصتی است برای اینکه بفهمیم چقدر عاشق دین خدا و اولیاء خدا هستیم و یا چقدر خودخواهیم و بیخیال خدمت به دین.
معلوم است که این فضا، هم خطرات جدیدی را برای ما به دنبال دارد، و هم امکانات جدیدی را برای رشد فردی و اجتماعی در اختیار ما قرار میدهد. اما نباید صرفاً منفعلانه برخورد کنیم؛ باید ضمن صیانت و محافظت از آنچه میخواهند از ما بگیرند، از فرصتهای این فضا استفاده کنیم. وقتی به فرصتهای فضای مجازی نگاه میکنیم، به سهولت درمییابیم چقدر جای این فناوری برای افزایش هدایت بشر و نجات انسانها خالی بود، و... شاید این فرصتها یکی از زمینههای پدید آمدن مقدمات ظهور باشد.
در مواجهه با تهدیدهای فضای مجازی دو اقدام اساسی لازم است؛ یکی آنکه تقوا را رعایت کنیم تا آلودگیهای این فضا نَفَس ما را نگیرد؛ چون یکی از خصوصیات این فضا گسترش هرزگی است. و دیگر اینکه نظم و زمانبندی استفاده از این ابزار و حضور در فضای مجازی را نباید فراموش کنیم. زیرا یکی از خصوصیات این فضا هدررفتن و بینظمی در زمان است و به دلیل آنکه هر لحظه در اختیار ماست، میتواند از سر کنجکاوی یا به هر دلیل دیگری نظم زندگی ما را بهم بزند.
امکان «دسترسی راحت و منظم به اطلاعات»، «پردازش و انتخاب دقیق نیازمندیها»، «انتقال سریع و فراگیر آگاهیها»، «تبلیغ موثر و مکرر ارزشها»، و فواید فراوان دیگر در فضای مجازی، وظایف مؤمنان را در زمینۀ دعوت به حق و ترویج حقپرستی بسیار زیادتر کرده است. پیامهای مظلوم انقلاب مقتدر ما منتظر جهانی شدن هستند؛ باید جهان تشنۀ دریافت پیامهای انقلاب و اسلام ناب را دریافت.
در این میان، آنچه موجب تأسف فراوان است، تأمین نشدن زیرساختها و به سرانجام نرسیدن شبکۀ ملی فضای مجازی است که در حد یک فاجعۀ تأسفآور است. باید به حال و فرجام جامعهای که برای ایجاد زیرساختهای مناسب و امن در فضای مجازی تلاش و اقدام فوری نمیکند گریست. نداشتن شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات مانند این است که صدا و سیما و مخابرات کشور را از دیگران و احیاناً دشمنان قرض بگیریم و به آنان وابسته باشیم. مثلاً در زمان جنگ، به دشمن خود بگوییم بخشی از مخابرات و برنامههای تلویزیون خود را برای استفادۀ ما اختصاص دهید.
انقلاب اسلامی از ابتدا با قدرت نرم به پیروزی رسیده و تداوم پیدا کرده است، و سختافزار اینترنت به سهولت میتواند در خدمت نرمافزار انقلاب اسلامی ما قرار گیرد. حتی بیش از آنکه بتواند در خدمت ضد انقلاب قرار بگیرد، ذاتاً برای ما بیشتر میتواند مفید واقع شود.
به گزارش فرهنگ نیوز، روزگاری که
با صدام میجنگیدیم، او تصور نمیکرد که روزی سردار سرلشکر قاسم سلیمانی
فرمانده لشکر 41 ثارالله سپاه در جنگ تحمیلی، فرمانده نیروهای عراقی در
مقابله با داعشیها و تکفیریها بشود و محمدباقر قالیباف فرمانده لشکر 5
نصر خراسان در هفتهی منتهی به اربعین شهردار کربلا شود.
وقتی سرداران ایرانی در جنگ با صدام، فرمانده نیروهای عراقی و شهردار کربلا میشوند
به
گزارش گروه استانها دفاع پرس، روزگاری که با صدام میجنگیدیم، او تصور
نمیکرد که روزی سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده لشکر 41 ثارالله در جنگ
تحمیلی، فرمانده نیروهای عراقی در مقابله با داعشیها و تکفیریها بشود و
محمدباقر قالیباف فرمانده لشکر 5 نصر خراسان در هفتهی منتهی به اربعین
شهردار کربلا شود.
اینقدر عملیاتهای کربلا را ادامه خواهیم داد تا به کربلای حسینی برسیم
سردار
قاسم سلیمانی در آغاز عملیات کربلای یک در جمع رزمندگان گفته است:
انشاالله قلب امام زمان(عج) را با قطرههای خونمان روشن خواهیم کرد و به
اماممان خواهیم گفت: اماما، رهبرا، زعیما، ای کسی که حاضریم اگر خدا هزاران
جان به ما بدهد، در راهت فدا کنیم، امام! هرگز چون کوفیان که علی را تنها
گذاشتند تنهایت نخواهیم گذاشت و شما با نیروی ایمانتان نه با کلاشینکف،
توپ، تانک و خمپاره، با نعرهی الله اکبرتان خواهید دید در آن شب چگونه
دشمن از این نعرههای الله اکبر فرار میکند یا تسلیم میشود. انشاالله این
پیروزی بزرگ را به دست خواهید آورد و این طرح را که، طرح کربلای یک نام
دارد اینقدر کربلاها را ادامه خواهیم داد که به کربلای امام حسین علیه
السلام برسیم.
قالیباف شهردار کربلا میشود
محمدباقر
قالیباف که اکنون شهردار تهران است، از پاسداران سپاه است که در سالهای
جنگ تحمیلی فرماندهی لشکر 5 نصر خراسان را بر عهده داشته است. برادر وی در
عملیات کربلای 4 به شهادت رسید.
به گفتهی وی براساس توافقهای صورت
گرفته با مقامات عراقی طی هفته منتهی به اربعین سیدالشهدا(ع) امور شهری
کربلای معلی به شهرداری تهران واگذار شده است تا شهرداری تهران پذیرای
زائران و عزاداران حسینی باشد.