علویون

علویون

علویون فاز 5 اندیشه
علویون

علویون

علویون فاز 5 اندیشه

این رزمایش تمرینی است برای فتح بیت‌المقدس

سردار محمدرضا نقدی عصر دیروز در بازدید از رزمایش الی بیت المقدس ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن هفته بسیج گفت: دنیا امروز به واسطه روحیه بسیجی و وجود تفکر بسیجی در جمهوری اسلامی ایران، شاهد پیروزی های ملت ما است.

رییس سازمان بسیج مستضعفین با بیان اینکه ملت ایران 36 سال است که در انواع جنگ های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و مذهبی به پیروزی می رسد اظهار داشت: امروز چشم امید مستضعفان جهان به شما بسیجیانی است که تمام قد در برابر استکبار و زورگویان دنیا ایستاده اید.

وی خطاب به نیروهای حاضر در میدان رزمایش گفت: اگر امروز شما بسیجیان عزیز در قالب گردان های امام حسین (ع)، امام علی(ع) و امام هادی(ع) و بیت المقدس قرار گرفته اید به این معناست که شما با غسل شهادت آماده حرکت به سوی قدس اشغالی و نابودی رژیم صهیونیستی هستید.

یقینا بسیجیان ما با تاسی از امیرالمومنین علی(ع) با دفاع از مردم مظلوم جهان به پا می خیزد. سردار نقدی با اشاره به درخواست های متعدد بسیجیان برای اعزام به سوریه و عراق بیان کرد: امروز بسیاری از شما بسیجیان از ما درخواست دارید برای دفاع از حرم ائمه اطهار راهی سوریه و عراق شوید و البته آن روز دور نخواهد بود و شما باید خود را برای از بین بردن تکفیر در منطقه آماده کنید.

وی ادامه داد: این رزمایش ها نیز برای افزایش سطح آمادگی شما عزیزان طراحی و اجرا می شود. امروز خبر بسیجیان در عراق و سوریه لرزه بر اندام داعش و تکفیری می اندازد.

وی در پایان با تاکید بر اطاعت پذیری بسیجیان از اوامر امام خامنه ای گفت: دشمن این ولایت مداری شما را در این رزمایش ها با نظم و قدرت تاکتیکی شما خواهد دید.

روایتی از زندگی یک شهید امر به معروف

شهید امر به معروف احمد عباسی دهه سوم زندگی خود را درحالی به نیمه میرساند که سه فرزند داشت اما این تعلقات باعث نشد وقتی مزاحمت به زنی را می بیند روی برگرداند و راهش را کج کند.
این روزها بیشتر از هر وقت دیگری برای نسلی که فقط از روزهای دفاع مقدس شنیده حال و هوای آن دوران قابل درک تر است.

ایامی که فضای رزم و جهاد کوچه و پس کوچه های سرزمینمان را عطرآگین کرده و روح حماسه دوباره جوان شده است.

هر روز که خبر شهادت یکی از فرزندان نسل سوم حضرت روح الله به گوش می رسد حسرت می‌خوریم که چرا اولیای خدا اینقدر گمنام در بین مان نفس می کشند و بی صدا برای او جان می دهند اما ما همچنان بر موج فرساینده عادات کسل کننده خود سواریم و سر مست از زیستنی هستیم که خودمان هم نمی‌دانیم کرانه اش کجاست؟

سرمان وقتی به سنگ خواهد خورد که دیگر راهی پیش رویمان نمانده است!

امروز و در این عصر ارتباطات و اوج لذت های دنیایی مردانی دست از تعلقات خود می‌شویند و چشم می بندند بر دلبستگی ها و وابستگی هایشان که سن زیادی ندارند اما نگاهشان فراتر از افق بسیاری از عالمان و روشنفکران است.

در لا به لای خبر شهادت مردانی که برای دفاع از حرم حضرت عقیله(س) هجرت کردند تا مبارزه کنند با اسلام آمریکایی، در گوشه ای از همین سرزمین، خبر شهادت مردی به گوشمان رسید که اگر چه نتوانست خود را به میدان جهاد در جوار سیده زینب(س) برساند اما یادش نرفت که دفاع از ناموس در هر نقطه ای واجب است. مردی که غیرتش اجازه نداد هتاکی به یک زن مسلمان را ببیند و رویش را برگرداند و به فکر این باشد که چطور با دو دو تا چارتای بهتری مالش را زیاد کند و فکر کند که به او چه مربوط در مقابل چشمش زنی مورد تعدی قرار گرفته است.

احمد عباسی اربعین سال گذشته مسیر کاروان اسرای کربلا را طی کرده بود و فهمیده بود مقابله زنی بی پناه با مردی که هیچ حرمتی برای نجابتش قائل نیست چقدر زجرآور است.

شهید امر به معروف احمد عباسی دهه سوم زندگی خود را درحالی به نیمه می‌رساند که سه فرزند داشت اما این تعلقات باعث نشد وقتی مزاحمت به زنی را می بیند بی تفاوت باشد، جلو رفت تا اجازه ندهد به یک زن بی احترامی شود اما به ضرب چاقوی فرد مزاحم در شهرستان قرچک دو روز پیش خون پاکش جاری شد و به شهادت رسید.

امید است ساز و کاری دلسوزانه تر، مسئولانه تر، متعهدانه تر، غیرتمندانه تر شکل بگیرید تا کسی که برای دفاع از ناموس و یا امر به معروف و نهی از منکر جان خود را سپر بلا می‌کند پیکرش در بین دیگر شهدا دفن شود تا آیتی باشد بر غیرت فرزندانی که دین شان بر دنیا می چربد.

بررسی شرایط حمله نظامی امریکا به شهر موشکی زیر زمینی با "بمب‌های سنگرشکن"

اخیرا وزیر دفاع آمریکا ادعایی ضدایرانی مطرح کرده که قابل تامل است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، تهدیدات مقامات آمریکایی به یک موضوع پرتکرار و نخ‌نما شده تبدیل گردیده که لزوم اشاره به برخی نکات در این زمینه حائز اهمیت است.

مقامات آمریکایی در سمت‌های مختلف تهدیدات متنوعی را مطرح کردند که از جمله این مقامات می‌توان به "باراک اوباما" رئیس جمهور، "وندی شرمن" معاون وزیر امور خارجه، "جان کری" وزیر امور خارجه و "اشتون کارتر" وزیر دفاع آمریکا اشاره کرد. البته پرتکرارترین این تهدیدات متعلق به "اشتون کارتر" وزیر دفاع آمریکا بوده که با مطرح کردن تهدید حمله نظامی با "بمب‌های سنگرشکن" به دنبال مرعوب ساختن ایران است.


**بازخوانی ادعای "اشتون کارتر"
 "اشتون کارتر" وزیر دفاع آمریکا در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح آمریکا با موضوع راهبرد نظامی آمریکا در غرب آسیا گفت: "برتری کیفی نظامی اسرائیل بر کشورهای منطقه غرب آسیا یکی از بخشهای مهم سیاست های ما در این منطقه است."

وی افزود: "من در دیدار با وزیر دفاع اسرائیل در "واشنگتن" درخصوص همین مسئله صحبت کردیم. یکی از مولفه‌های حمایت ما از اسرائیل و متحدانمان در حوزه خلیج فارس دقیقا حمایت‌های نظامی است. باید توجه داشت که پس از توافق هسته‌ای ایران نیز همچنان گزینه نظامی مطرح است؛ ما موظف هستیم به این مسئله همچنان توجه داشته باشیم."
 
اشتون کارتر مدعی است: "رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا نیز همین مسئله را پیگیری می کند. درعین حال ما تلاش می‌کنیم با نفوذافکنی شرارت آمیز ایران در منطقه غرب آسیا بویژه این رویه علیه متحدان و دوستانمان در منطقه، مقابله کنیم و  بسیاری از ابعاد اقدامات ما در منطقه دقیقا به همین مسئله مربوط می‌شود. فعالیتهای ما درباره ایران پس از توافق هسته ای، تغییر نکرده است. گزینه نظامی علیه ایران، حمایت از اسرائیل و حمایت از کشورهای حوزه خلیج فارس، کارهایی بلندمدت در مسیر پیگیری منافع ایالات متحده در حوزه خلیج فارس است و ما همچنان این کار را دنبال خواهیم کرد. روابط ما با اسرائیل در حوزه دفاعی بسیار نزدیک و مبتنی بر اعتماد است."

یکی از نکاتی که اشتون کارتر در اظهارات خود در دو ماه اخیر همواره به آن اشاره می‌کند، تجهیز اسرائیل به "بمب‌های سنگرشکن" برای حمله به ایران بوده که این موضوع قابل بررسی است. اسرائیل در منطقه غرب آسیا شرایط ویژه‌ای دارد که استفاده از "بمب‌های سنگرشکن" خصوصا برای حمله به جمهوری اسلامی ایران بعید و دور از ذهن است؛ زیرا اگر چنین حمله‌ای رخ دهد، پاسخ ایران قطعا سخت خواهد بود.

**امیر پوردستان: دشمن را از کرده خود پشیمان می کنیمامیر سرتیپ "احمدرضا پوردستان" فرمانده نزاجا در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره اظهارات اخیر اشتون کارتر مبنی بر اقدام نظامی علیه تجهیزات هسته‌ای ایران با بمب‌های سنگرشکن عنوان داشت: ما تهدیدات را رصد و ظرفیت‌های لازم را ایجاد می‌کنیم و هر تهدیدکننده‌ای را از کرده خود پشیمان خواهیم کرد.


یکی از المان‌های پاسخ ایران به اقدام نظامی اسرائیل می‌تواند حمله با موشک‌های میان‌برد از فاصله دور به پایگاه‌های نظامی و زیرساخت‌های سرزمین‌های اشغالی باشد. از جمله زیرساخت‌های در دسترس اسرائیل که ایران می‌تواند آن‌ها را هدف قرار دهد؛ می‌توان به پایگاه هوایی "حتزار"، "حاتزوریم"، "وزارت جنگ اسرائیل"، "پایگاه نظامی زیکیم"، "نیروگاه برق تل‌آویو"، "فرودگاه بن‌گوریون" و "فرودگاه حیفا"، "پایگاه نظامی تیپ 52 ارتش اسرائیل" و "نیروگاه هسته‌ای دیمونا" و  ... اشاره کرد.


حال جدا از مکان‌های راهبردی که تعداد آنها بسیار و البته قابل دسترس هستند، اسرائیل توان حمله نظامی غافلگیرانه به ایران را ندارد؛ زیرا ایران از نظر پدافندی یکبار قدرت خود را به نیروی هوایی ارتش اسرائیل نشان داده است.

** پهپاد "هرمس 450"


پهپاد "هرمس 450" در تابستان سال گذشته به دنبال شناسایی از مراکز هسته‌ای ایران بود که توسط موشک زمین به هوای پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سرنگون شد. این موضوع نشان داد هیچ پروازی از چشم پدافند جمهوری اسلامی ایران دور نخواهد ماند.



نکته دیگری که لازم است مطرح شود، اینکه "اشتون کارتر" درباره استفاده از  "بمب‌های سنگرشکن"  برای حمله به ایران هشدار داده که باید گفت  "بمب سنگرشکن" ساخت آمریکا با وزن 13 تن و عمق نهایت 60 متر چگونه می‌تواند تاسیسات راهبردی ایران را همچون  "شهر موشکی سپاه پاسداران" هدف قرار دهد؟ جدا از این موضوع سوالی که مطرح می‌شود این است اگر موشک‌هایی که در شهر موشکی سپاه وجود دارد، روی لانچر فرستاده شوند، قدرت بیشتری دارد یا بمب‌های سنگرشکن 13 تنی آمریکا؟






پاسخ سوال این است که برخی موشک‌های سپاه پاسداران بیش از 20 تن وزن دارند (همچون موشک "سجیل" و "قدر F") و لذا توانایی ویران کردن نقاط راهبردی را خیلی بیشتر از بمب‌های سنگرشکن دارند.

**موشک‌ها در بردهای مختلف در همه پایگاه‌ها بر روی پرتابگر (لانچر) سوار، آماده پرتاب و دست‌ها بر روی ماشه است

 سردار سرتیپ "امیرعلی حاجی زاده" فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  اظهارداشت: موشک‌ها در بردهای مختلف در همه پایگاه‌ها بر روی پرتابگر (لانچر) سوار، آماده پرتاب و دست‌ها بر روی ماشه است و فقط منتظر دستور فرمانده معظم کل قوا هستیم. وی گفت: در مقابل جدید‌ترین و پیشرفته ترین نسل ماهواره‌ها و تجهیزات جاسوسی و تهاجمی دشمنان انقلاب اسلامی، کوچک‌ترین نگرانی نداریم.

سردار حاجی زاده با اشاره به طراحی وساخت انواع موشک‌های دوربرد، میان برد و کوتاه برد توسط متخصصان ایران اسلامی در وزارت دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: این نمونه‌ای از انبوه پایگاه‌های موشکی کشور می‌باشد و از سال آینده نسل جدید و پیشرفته موشک‌های دوربرد سوخت مایع و جامد جایگزین تولیدات فعلی خواهد شد. 

وی گفت: آنها که دل خوش به گزینه‌های روی میز خود هستند، تنها نگاهی به گزینه‌های زیر میز سپاهیان اسلام بیاندازند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه افزود: توانایی و اقتدار ما، مانند کوه یخی است که بر آب شناور و تنها گوشه‌ای کوچک از آن روی آب عیان است. 

سردار حاجی زاده تأکید کرد: به ملت ایران قول می‌دهم که کوچکترین تهدید و ناامنی از بیرون مرزها متوجه کشور نخواهد بود و مسئولان باید با قدرت تمام مقابل نفوذ دشمنان بایستند و هیچ سستی از خود نشان ندهند. 

وی گفت: این عظمت و اقتدار موشکی که گوشه‌ای از آن را امروز جهان به چشم دید شرط لازم برای اقتدار کشور است، اما شرط کافی آن وحدت، یکدلی، ایستادگی و استکبارستیزی مردم و مسئولان است که می‌تواند تضمین کننده ثبات و امنیت کشور باشد.

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهای ناامن از ثبات کامل برخوردار است گفت: این نتیجه تلاش شبانه روزی همه نیروی مسلح از سپاه، بسیج، ارتش و نیروی انتظامی است و ملت ایران مطمئن باشد دشمن هیچ کاری از پیش نمی‌برد.  وی تأکید کرد: ایران آغاز کننده هیچ جنگی نیست اما اگر اشتباهی از بیگانه سربزند، پایگاه‌های موشکی از اعماق زمین مانند آتشفشان فوران می‌کند و این برای دشمن خانمان سوز است. 

**نیروهای مسلح ایران اعم از ارتش و سپاه همواره برای نبرد آماده هستند

لذا مطرح کردن سناریوی حمله نظامی به ایران با  "بمب‌های سنگرشکن"  یک تهدید دور از واقعیت است. "اشتون کارتر" وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا از گذشته تاکنون همواره  نیروهای مسلح ایران را تهدید می‌کند و این در حالیست  نیروهای مسلح ایران اعم از ارتش و سپاه همواره برای نبرد آماده هستند؛ و هرگونه حمله‌ای پاسخ پشیمان کننده خواهد داشت.

اینکه چرا" اشتون کارتر" وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا به لفاظی‌های بی‌ادبانه خود ضد ایران ادامه می‌دهد هنوز مشخص نیست؛ اما نکته ای که مشخص و محرز بوده این است که جمهوری اسلامی ایران آماده دفاع از مرزهای خود در برابر نیروی زمینی، دریایی و هوایی  ایالات متحده آمریکاست.

شعار "مرگ بر آمریکا" پس از برجام!

دانشجویان تهرانی صبح امروز با شعار " مرگ بر آمریکا" از دانشگاه تهران تا لانه جاسوسی سابق آمریکا راهپیمایی کردند.

حدود 5 هزار نفر از دانشجویان بسیجی و اعضای اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه‌های تهران از ساعت 10 صبح امروز همزمان با 13 آبان و روز ملی مبارزه با استکبارجهانی از مقابل دانشگاه تهران تا لانه جاسوسی سابق آمریکا راهپیمایی کردند.

این دانشجویان با سردادن شعارهای "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل" و با در دست داشتن پلارکادهایی با عنوان " فصلی نو در مبارزه با استکبار" به سمت لانه جاسوسی سابق آمریکا واقع در خیابان مطهری تهران حرکت کردند و به جمع دانش‌آموزان و دانشجویان تجمع‌کننده در مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا پیوستند.

مراسم 13 آبان روز ملی مبارزه با استکبارجهانی از ساعت 10 صبح امروز در سراسر کشور آغاز شده و همزمان در تهران نیز دانشجویان، دانش‌آموزان و اقشار مختلف مردم با تجمع در مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا، با سر دادن شعار "مرگ بر آمریکا" خشم انزجار خود را از سیاست‌های خصمانه آمریکا به نمایش گذاشتند.

«مدافعان حرم»به مراسم 13 آبان آمدند

جمعی از دانش‌آموزان مدارس تهران با سربند مدافعان حرم در راهپیمایی امروز یوم‌الله 13 آبان که مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا برگزار می‌شود حضور یافتند.

این دانش‌آموزان با در دست داشتن پلاکاردها و بنرهایی با همین مضمون به سمت سفارت سابق آمریکا در حرکت هستند.

*هشدار تهرانی‌ها به نفوذ سیاسی اقتصادی آمریکا

راهپیمایی کنندگان تهرانی با در دست گرفتن پلاکاردهایی همچون «حافظ آمریکا بودن ممنوع» و «نفوذ سیاسی اقتصادی ممنوع» به مسئولان کشورمان در مورد خوش‌بینی به کشور عهد شکن آمریکا هشدار دادند.

در این مراسم همچنین راهپیمایی کنندگان با شعار« نسل علی اکبریم فداییان رهبریم» حمایت خود را از رهبر معظم انقلاب ابراز داشتند.

*چون مصدق به آمریکا اعتماد نکنیم/ آقای ظریف احتیاط احتیاط

راهپیمایی‌کنندگان یوم‌الله 13 آبان با در دست گرفتن پلاکاردهایی با عنوان «چون مصدق به آمریکا اعتماد نکنیم و آقای ظریف احتیاط احتیاط» بد عهد بودن مسئولان آمریکا را به سمع و نظر مسئولان کشورمان گذاشتند.

همچنین در مراسم این راهپیمایی پلاکاردهایی با عنوان صلح آمریکایی و گفتارهایی از امام راحل مبنی بر اینکه هر چه فریاد دارید سر آمریکا بزنید، نصب شده است.

*«لعنت خدا بر کدخدا» بر پلاکاردهای دانش‌آموز نقش بست

از جمله شعارهای جدیدی که امسال در پلاکاردها و بنرهای دانش‌آموزان شرکت‌کننده در راهپیمایی یوم‌الله 13 آبان به چشم می‌خورد، «لعنت خدا بر کدخدا» است.

*جدیدترین موشک بالستیک ایران به تجمع ضدآمریکایی مقابل لانه جاسوسی آمد

یکی از موضوعات قابل توجه در این راهپمایی حضور تعداد زیادی ماکت موشک بالستیک «عماد» است.

موشک بالستیک عماد با سوخت مایع، جدیدترین و در عین حال دقیق ترین موشک دوربرد ایران است که در روزهای اخیر و پس مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 تست و رونمایی شد.

این در حالی بود که با صدور قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، برخی نگرانی ها در داخل درخصوص احتمال تحت الشعاع قرار گرفتن روند توانمندسازی موشکی ایران شکل گرفته بود.

تست موشک عماد بازتاب فراوانی در رسانه های داخلی و خارجی داشت و برخی مقامات آمریکایی نیز دراین خصوص موضع گیری کردند.

*راهپیمایان 13 آبان پرچم آمریکا و اسرائیل را به آتش کشیدند

در اولین دقایق آغاز تجمع بزرگ ضداستکباری 13 آبان در مقابل لانه جاسوسی سابق آمریکا، پرچم این کشور به همراه پرچم رژیم صهیونیستی به آتش کشیده شد.

*رسایی: برخی فقط جسمشان از سفارت آمریکا بالا رفت و قلبشان پشت دیوار ماند

حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در حاشیه مراسم یوم الله 13 آبان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: حوادث سال‌های اخیر نشان می‌دهد آن سالی که یک عده از دیوار سفارت بالا رفتند آن بدنهایشان بود که سفارت را اشغال و تسخیر کرد.

وی افزود: برخی از تسخیرکنندگان سفارت آمریکا قلب هایشان پشت سفارت آمریکا ماند و از دیوار سفارت بالا نرفت بلکه سالهای بعد معلوم شد آن کسی که دل‌های این ها اشغال کرده است آمریکاست. بنابراین تغییر روش و منش در برخی از انقلابیون حکایت از این می‌کند که آنها معتقد به شعار مرگ بر آمریکا و مبارزه با امریکا نبودند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ابهت حضرت امام(ره) و فضای انقلابی آن روز برخی از انقلابی نماها را به این سمت برده بود و شیرینی زندگی دنیا زیر کام آنها به وضوح مشخص بود و امروز انها چهره واقعی خود را نشان دادند.

به اعتقاد رسایی کلیات ملت ایران نسبت به اوایل انقلاب تغییر نکرده و از روزی که انقلاب را شروع کرده‌اند تا به امروز ثابت کردند که سفارت آمریکا را لانه جاسوسی و منفذ نفوذ می‌دانند اما علیرغم اینکه ما سفارت آمریکا را تسخیر کردیم امروز لانه‌های جاسوسی در برخی از رسانه‌ها به چشم می‌خورد.

*اجرای سرود «ای ایران» و «یار دبستانی» توسط دانش‌آموزان تهرانی

دانش‌آموزان تهرانی در حاشیه مراسم راهپیمایی یوم‌الله ۱۳ آبان، سرود «ای ایران» و «یار دبستانی» را همخوانی کردند.

وال‌استریت‌ژورنال: رهبری اوباما را خفت داد

رهبر ایران می‌داند که دولت آمریکا چگونه است و هم‌اکنون به دنبال این است که امتیازاتی را که پیشتر کسب کرده قبضه کند و ما را کمی بیشتر به ریشخند بگیرد.

نشریه وال‌استریت ژورنال در تحلیلی از اقدامات اخیر تهران در آزمایش یک موشک بالستیک و تأیید مشروط برجام از سوی رهبر ایران نوشت: برنامه جامع اقدام مشترک - که به عنوان توافق هسته‌ای ایران نیز شناخته شده است - به صورت رسمی روز یکشنبه 18 اکتبر پذیرفته شد. از این تاریخ 9 روز گذشته است. اما این توافق از هم‌اکنون پس زده شده است.

این موضوعی نیست که شما با خواندن اخبار یا توجه به اظهارات مقامات وزارت خارجه و کاخ سفید متوجه آن شوید. این مایه شرمساری یک دولت است که تمامی سرمایه دیپلماتیک خود را در این توافق خرج کرده است. همچنین برای سرمایه‌گذاران در حوزه کالاهای مصرفی، بانک‌های کوچک، شرکت‌های چندملیتی اروپایی و هرکس دیگری که خواهان دست یافتن به بخشی از بازار ایران هستند و نمی‌توانند نسبت به موضوع پایبندی تهران به توافقات صورت گرفته باشد بی‌اهمیت باشند نیز ناراحت کننده است.

ما هم‌اکنون در چنین وضعیتی قرار داریم. ایران در حال آزمایش توافق، بازتفسیر و پاره کردن صفحه به صفحه آن است. برای ایالات متحده - یا دستکم برای رئیس جمهوری آتی - این درس و عبرت باید واضح باشد: زمانی که یک توافق‌نامه مزخرف را امضا می‌کنید، نتایج مزخرفی هم به دست می‌آورید.

اوایل ماه جاری میلادی بود که ایران یک موشک بالستیک نسل جدید موسوم به عماد را آزمایش کرد، که برد آن حدود 1000 مایل بوده و قادر به حمل کلاهکی به وزن 1600 پوند (750 کیلوگرم) است. تنها کاربرد نظامی آن حمل کلاهک هسته‌ای است. این آزمایش، نقض آشکار قطعنامه 2231 شواری امنیت است، قظعنامه‌ای که ماه جولای و با اجماع اعضای شورای امنیت تصویب شد و در آن از «ایران خواسته شده است تا هیچگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده به منظور حمل سلاح‌های هسته‌ای را دستکم برای 8 سال انجام ندهد».

رهبر عالی ایران، نظر خود را در مورد این توافق طی نامه‌ای علنی به رئیس جمهوری حسن روحانی اعلام کرد. وی در این نامه نوشت که «رفتار و سخنان دولت ایالات متحده در موضوع هسته‌ای و مذاکرات طولانی و خسته‌کننده آن نشان داد که (موضوع هسته‌ای) یکی دیگر از حلقه‌های دشمنی خصمانه آن‌ها با جمهوری اسلامی است».

نظرات رهبر عالی ایران در مورد توافق هسته‌ای از سوی برخی گزارشگران به عنوان تأیید مشروط توافق بازتاب یافت. اما دقیقا این گونه نبود. (این نظرات) اعمال نظراتی یکجانبه در خصوص تمامی توافق است، و در آن تصریح شده است که ایالات متحده و هرکس دیگر باید بازنویسی‌های وی را بپذیرد.

بهترین تفسیر از درخواست‌های رهبر ایران از سوی «ایگال کارمون» و «آیلت ساویون»، از موسسه پژوهش‌های رسانه‌ای خاورمیانه ارائه شده است. خواسته یکم: ایالات متحده و اروپا می‌بایست به صورتی کامل تحریم‌های اقتصادی خود را لغو و نه تعلیق کنند و موضوع احتمال بازگشت‌پذیری سریع این تحریم‌ها در صورت عدم پایبندی ایران را مختومه کنند. خواسته دوم: تحریم‌های اعمالی علیه ایران که مرتبط با موضوع تروریسم و حقوق بشر هستند باید از بین بروند، در این وضعیت مهم نیست که دولت اوباما اصرار دارد که ایران را به خاطر رفتارهایش تنبیه خواهد کرد.

پس از آن رهبر ایران جدول زمانی که براساس آن ایران باید اورانیوم خود را به خارج منتقل کند و راکتور اراک را تغییر دهد تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند تمامی «موضوعات گذشته و حال» را حل کند، تغییر داده است. موضوعی که به نوبه خود برای آژانسی که تظاهر به نظارت بر پایبندی ایران به توافق می‌کند نیز سنگین است. وی همچنین خواسته خود برای تلاش‌های وسیع در زمینه تحقیق و توسعه را تکرار کرد، تا ایران بتواند در زمان پایان توافق هسته‌ای دستکم 190 هزار «سو» داشته باشد.

کارمون و ساویون در یادداشت تحلیلی خود در مورد این درخواست‌ها نوشته‌اند: «مجموعه شرایط ارائه شده از سوی رهبر ایران وضعیتی را پدید می‌آورد که نه تنها ایران از تأیید برجام خودداری کرده است، بلکه تقریبا در تمامی موضوعات موانعی را ایجاد کرده است، به گونه‌ای که اجرای توافق ناممکن شده است».

این موضوع درست است، اما به معنای این نیست که رهبر ایران خواهان توقف مذاکرات است. بلکه به مثابه بیان این موضوع است: «احتراماً ما آنچه که شما خواسته‌اید را فراهم کرده‌ایم، هم‌اکنون فقط در مورد قیمت آن چانه می‌زنیم». رهبر ایران فهمیده است که دولت (آمریکا) چگونه است. وی هم‌اکنون به دنبال این است که امتیازاتی را که پیشتر کسب کرده است در دست بگیرد و ما را کمی بیشتر به ریشخند بگیرد.

نباید از این موضوع چندان تعجب کرد که ایران از زمان امضای توافق، خفت‌دادن (ما) را افزایش داده است. یک روز پس از آزمایش هسته‌ای، ایران خبرنگار متهم نشریه واشنگتن‌پست را محکوم کرد. روز دوشنبه نیز گزارشی منتشر شد که یک ایران یک تاجر آمریکایی ایرانی‌الاصل را در تهران بازداشت کرده است. در این وضعیت انتظار می‌رود که طی ماه‌های پیش‌رو نیز چنین توهین‌هایی انجام شود، وضعیتی که تماما بیانگر این است که رهبر ایران، رئیس جمهوری آمریکا و دستان دراز شده وی را به چه میزان کوچک و حقیر می‌شمارد.

برای دولت آمریکا نیز خوب خواهد بود تا تلاش کند تحقیرهای رهبر ایران را حس کنند. اما وضع اینگونه نیست. آزمایش موشکی تنها با واکنشی برای تلاش‌هایی به منظور اتخاذ «اقدامات مناسب» در سازمان ملل مواجه شد، حال نتیجه به هر شکلی که درآمد مهم نیست. نامه رهبر ایران که به طور کامل با سکوت مواجه شد.

شاید هیچکدام از این موضوعات مهم نباشند. تمامی وعده‌ها و هشدارها درباره توافق با ایران چیزی فراتر از یک تسلیم در چارچوب دیپلماسی است. همگرایی نیروها در خاورمیانه طی سال‌های گذشته تغییر کرده است و اوباما حتی یک اقدام کوچک نیز برای بازگرداندن توازن آن انجام نداده است. رهبر ایران این را می‌داند و وی شانس یک تسلیم محترمانه را به ایالات متحده نخواهد دارد. هرچند که ممکن است اوباما از این موضوع مطلع باشد. (اما) به نظر نمی‌رسد که وی از این بدنامی ناراحت شود.

منبع: تسنیم