تسنیم
نوشت ؛حسین شریعتمداری با بیان اینکه محال است فتنهگران مانع از افشای
اسناد وطنفروشی سران فتنه شوند، تاکید کرد: اگر واقعا از انتشار این اسناد
نگران نیستید، اجازه دهید اندکی از بسیاری از این اسناد را افشا کنم.
بسیار خوشحالم که حتی برای یک بار هم که شده شما معترضان و مخالفان برای یک
بار هم که شده به اسرائیل بد بگویید.
مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: این اسناد نشان میدهد تحریمها را سران فتنه به آمریکا پیشنهاد کردند. اسناد
را که نمیتوان جابهجا کرد و این شعارهایی که بعضا معترضان میدهند باید
بگویم ما بیدی نیستیم که به این بادها بلرزیم. به شما که برادران و خواهران
من هستید نمیگویم، بلکه به سران فتنه میگویم که اگر حزبالله نبود الان
باید چکمههای نتانیاهو را واکس میزدید.
شریعتمداری با
اشاره به سندی پیرامون انتخابات سال ۸۸، تصریح کرد: در ۲۱ خرداد(۱۱ ژوئن)
آقای مایکل لوین در مصاحبه با نیویورک تایمز میگوید فردا در ایران یک انتخابات برگزار نخواهد شد، بلکه انقلاب رنگی کلید میخورد.
وی ادامه داد: منظور من از کلمه شما، فتنهگران هستند، نه شما دانشجویان که فریب خوردید. خیلی حیف است که مثل سال ۷۸ برای آنها زحمت بکشید و آخر کار به شما بگویند که جنبش دانشجویی حرف مفت است.
مدیرمسئول
روزنامه کیهان با اشاره به مصاحبه معاون وزارت خزانهداری آمریکا با فارین
پالیسی، اظهار داشت: معاون وزیر خزانهداری ایالات متحده در مصاحبه با
فارین پالیسی میگوید تقلب
یک دروغ بزرگ بود، در حالی که پروژه اصلی ما مقابله با نظام جمهوری اسلامی
ایران بود که در خاورمیانه عرصه را بر ما تنگ کرده است.
شریعتمداری
در پاسخ به شعار "شعار ما یک کلام، نخستوزیر امام"، تاکید کرد: شریح قاضی
هم قاضی حضرت امیرالمومنین(ع) بود، اما حکم قتل امام حسین(ع) را صادر کرد،
بنابراین از نخستوزیر امام(ره) بعید نیست که نمازگزاران حسینی را در روز
عاشورا سنگباران کند.
وی با بیان اینکه آمریکا با همکاری سران فتنه قصد داشت پروژه تکفیریهای سوریه را در ایران اجرا کند، تصریح کرد:کسی
را که در گذشته به او عالیجناب سرخپوش میگفتید و حالا زیر علم او سینه
میزنید، به خبرنگار شورای آتلانتیک میگوید برای اینکه به نتیجه برسیم شما
باید بر شیپور تقلب بدمید. این سند از اسناد ویکیلیکس است.
مدیرمسئول
روزنامه کیهان ادامه داد: شما که علیه یک سایت تکذیبیه مینویسید، چرا
اسناد ویکیلیکس را انکار نمیکنید. این کارتان به این دلیل است که دست
آنها گروگان هستید.
شریعتمداری با بیان اینکه اصحاب فتنه با تمام
ارباب جمعی آنها اصلا در حد و اندازهای نیستند که دشمن جمهوری اسلامی
ایران باشند، اضافه کرد: آنها خیلی کوچکتر از این حرفها هستند. برای
اینکه شعار یا حسین برخی که معترض هستند واقعیت داشته باشد، باید بگویم یا
صدامحسین میگویند. پشهای روی درخت خرما نشسته بود و میگفت خودت را
نگهدار که من دارم بلند میشوم، بنابراین سران فتنه اصلا عددی نیستند.
وی
افزود: مگر سران فتنه میتوانند انکار کنند که دهها تن از کارشناسان و
نظریهپردازان برجسته MI۶ و CIA تحت عناوین دانشگاهی تحقیق و توسعه به
ایران دعوت شدند و با حضور اینها کارگاههایی برای فتنه برگزار شد.
مدیرمسئول
روزنامه کیهان با اشاره به شعار مرگ بر دروغگو، اظهار داشت: از برخی
دوستانی که با ما مخالف هستند درخواست میکنم اگر جان موسوی و کروبی را
دوست دارند مرگ بر دروغگو نگویند، چرا که آنها باید محاکمه شوند. آیا
میخواهید این افراد اسناد را با خودشان به گور ببرند؟ میخواهم به چند نفر
از این کارشناسان و برخی اسناد اشاره کنم تا ببینم کسی جرأت میکند بگوید،
سران فتنه وطنفروش نیستند.
شریعتمداری در همین رابطه افزود: جان کین کارشناس برجسته MI۶ دو بار به ایران آمد و با این آقایان جلسه برگزار کرد.
وی
با اشاره به همهمه شعارها در این نشست، گفت: از دوستانی که سر وصدا کردند
تشکر میکنم، چرا که میخواستم مطالب خود را در قالب یک سخنرانی مطول ارائه
کنم، اما با این وصف مجبور شدم به صورت فشرده به چندین مورد اسناد خیانت
سران فتنه اشاره کنم.
مدیرمسئول روزنامه کیهان ادامه داد: شما که از
سران فتنه حمایت میکنید از آنها بپرسید جلسات مخفیانه با مایکل لوین را
چه کسی برگزار میکرد؟ اگر انکار کردند به سایت خود او مراجعه کنید.
شریعتمداری با اشاره به حضور یورگن هابرماس در ایران، خاطرنشان کرد: یورگن هابرماس دو بار به ایران آمد و در سال ۸۷ طرحی را به مدعیان اصلاحات ارائه کرد. آقای
"تیموتی گارتن اش" دوبار به ایران آمد. او تئوریپرداز فشار از بالا و
چانهزنی از پایین است که بعدا مدعیان اصلاحات سعی کردند آن را به نام
خودشان ثبت کنند.
وی افزود: بیخود نبود که گفتید صدام خالدبن ولید است و بروید کنار او بجنگید. این را که دیگر نمیتوانید انکار کنید.
مدیرمسئول
روزنامه کیهان با تاکید بر اینکه یک مفسد اقتصادی را نمیتوانید نام ببرید
که در کنار دوستان اصلاحات نبوده باشد، ادامه داد: مفسد
اقتصادی ۳ هزار میلیاردی را نابغه و کارآفرین و شایسته تقدیر دانستید.
شهرام جزایری به کدام روزنامه زنجیرهای اصلاحطلب کمک مالی نکرد؟ بابک
زنجانی کار خود را در زمان نوربخش شروع کرد و با آقایان هاشمی و روحانی عکس
یادگاری انداخت. پتروپارس را چه کسی راه انداخت؟
شریعتمداری
با اشاره به شعار بسیجی واقعی همت بود و باکری، اظهار داشت: من به
خانوادههای شهدای عزیز همت و باکری گفتم که این شهدا دشمن اسرائیل و
آمریکا بودند، نه اینکه به نفع اسرائیل شعار بدهند. مشکل این است که شما به
کسانی که شما را دزدیدهاند بیشتر علاقه دارید، در حالی که با این همه
هجمه غرب و استکبار شما الان باید در کنار مردمتان باشید.
وی گفت:
بروید سایت رادیو اسرائیل را ببینید که مسئله شریعتمداری را اولین بار آنها
منتشر کردند. سران فتنه و دوستداران آنها اگر گرز دست بگیرند خودشان دنبال
گرز میدوند، بنابراین نباید شعارهای بزرگ بدهند. چه کسانی در
موسسه هیفوس لاهه رفتند؟ الیزابت چنی به دستور جرج سورس دو دفتر درست کرد
یکی در دوحه و یکی در لاهه هلند و خیلی از آنها که باورتان نمیشود اعزام
شدند تا آنجا آموزش ببینند.
شریعتمداری
با بیان اینکه دشمن هم از سران فتنه ناامید شد، چون آنها بیعرضه هستند،
یادآور شد: لرد باکیمون در پایگاه خبری خانه شفاف میگوید جنبش
سبز باید با انقلاب ۷۹ ایران پیوند میخورد و ما این پیشنهاد را کردیم،
اما دوستانمان کمی عجله کردند و پیشنهادهای او شعارهای اللهاکبر و یا
حسین بود.
مدیرمسئول روزنامه کیهان با اشاره به اجتماع
عظیم مردم در ۹ دی، خاطرنشان کرد: ۹ دی ایستگاه آخر فتنه بود و با حضور
عظیم مردم فتنه ناکام ماند، لذا اگر میتوانیم حضور مردم را انکار کنیم،
میتوانید نسبت به سلامت رهبران فتنه هم اطمینان داشته باشید.
وی افزود: مگر
نه اینکه آقایان اعتقاد داشتند تقلب صورت گرفته، اگر این طور است پس چرا
خاتمی رای داد و چرا دوباره در انتخابات بعدی هم شرکت کردند. البته ما ۰.۷
درصد را باز اکثریت میدانیم، اما این چیزی نیست که پز آن چنانی داشته
باشد.
شریعتمداری ادامه داد: کاندیدای شما اصلاحطلبان رای
نداشت، بنابراین او را از چرخه کارزار بیرون بردید و بعد گفتید که روحانی
یک اصلاحطلب است. شما که با اسناد متقن در تمام فسادهای اقتصادی،
وطنفروشی و خیانت پای ثابت هستید، اصلا چطور رویتان میشود، حرف بزنید.
مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: حصر سران فتنه تودهنی بزرگی به تکفیریها و آمریکاست که قصد اجرای این پروژه را در ایران داشتند. تنها
چیزی که در مورد نتانیاهو با سند منتشر شده و در سایت خود او و آسوشیتدپرس
هم هست، این است که گفت "اصلاحات بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران است".
وی افزود: شیمون پرز هم در اوج فتنه ۸۸ گفت که اصلاحات در ایران به نمایندگی از ما با نظام جمهوری اسلامی ایران میجنگد. لذا سران
فتنه و دوستداران آنها اصلا با جمهوریت نظام مخالف هستند. شما رای مردم را
نادیده گرفتید و کاش خودتان این کار را میکردید، در حالی که به دستور
دیگران این کار را انجام دادید.
شریعتمداری در پاسخ به
اعتراض یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه او را حامی انجمن حجتیه دانست، گفت:
اصلیترین ویژگی حجتیه دخالت دین در سیاست است. مگر شما خودتان از
سکولارها حمایت نمیکردید و مگر انجمن حجتیه در انتخابات از شما حمایت
نکرد. میترسید بگویید حضرت امام(ره) فرمودند میزان حال فعلی افراد است؟
اگر کسی میخواهد حرفی بزند باید با سند حرف بزند. این حرفها را که این
دوست عزیز بیان کرد، خود موسوی هم قبول ندارد.
مدیرمسئول روزنامه کیهان در پایان خاطرنشان کرد: از صبر و تحمل شما تشکر دارم و تاکید میکنم که سران فتنه همگی در حد و اندازه این نیستند که دشمن نظام تلقی شوند.
به گزارش فرهنگ نیوز، دهها هزار
شهروند فلسطینی در راهپیماییهای بیست و هفتمین سالروز تاسیس جنبش حماس در
نوار غزه شرکت کردند و در این مراسم برای اولین بار پهپاد شناسایی «ابابیل»
حماس به معرض نمایش گذاشته شد که این اقدام اسرائیل را غافلگیر کرد.
مشارکت
گسترده مردم فلسطین در راهپیمایی تاسیس «حماس» در شمال، مرکز و جنوب نوار
غزه، پایگاه گسترده مردمی این جنبش را به رغم همه محاصرهها و تجاوزات به
تصویر کشید، محاصره و تجاوزاتی که هدف از آن پایان بخشیدن به حمایتهای
گسترده مردمی از این جنبش است.
سخنگوی حماس در خان یونس گفت: مشارکت
گسترده مردمی حامل پیامی روشن به دوستان و دشمنان است و آن اینکه این جنبش
هرگز در برابر توطئهها سر تسلیم فرود نخواهد آورد و از پایگاه مردمی
گسترده برخوردار است که هرگز توطئهها بر آن تاثیر منفی نخواهد گذاشت.
«حماس رقب» افزود: این پایگاه مردمی نشانگر پایبندی حماس به اصول و آرمانهایش و موفقیت طرحهای راهبردی آن است.
«فتحی
حماس» از رهبران این جنبش نیز در واکنش به حضور پرشور ملت فلسطین در این
راهپیمایی گفت که مشارکت باشکوه فلسطینیان در این راهپیمایی مهر تاییدی از
سوی آنان بر درستی مشی و گزینههای حماس است.
در این مراسم همچنین
برای اولین بار پهپاد شناسایی «ابابیل» متعلق به گردانهای شهید عزالدین
قسام، شاخه نظامی جنبش حماس به نمایش گذاشته شد و برای مدتی در آسمان غزه
به پرواز درآمد.
در این مراسم که «اسماعیل هنیه» معاون دفتر سیاسی جنبش حماس نیز حضور داشت از سلاحهای جدید خود از جمله یک موشک نیز رونمایی شد.
به
دنبال پرواز پهپاد بر فراز آسمان غزه، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به حالت
آماده باش درآمد و جنگندههای اف ۱۶ این رژیم به پرواز درآمده و به گشت
زنی پرداختند.
شبکه دهم تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که
افسران نیروی هوایی این رژیم بیم آن دارند که هواپیمای شناسایی حماس همانند
پهپاد حزب الله وارد حریم هوایی اراضی اشغالی شده و عملیاتی را صورت داده و
یا اقدام به جمع آوری اطلاعات حساس از این رژیم کند، به همین خاطر،
جنگندههای اف ۱۶ به حالت آماده باش درآمدهاند.
به گزارش فرهنگ نیوز، عباس ذوالعلی و
راضیه شعبانی، پدر و مادری که فرزندشان در فتنه سال ۸۸ شهید شد. ۵ سال
قبل بود که فرزندشان شهید شد، اما گویی همسن پدر و مادرهای شهدای دفاع
مقدس بودند.
شاید مصیبت غم فرزند آنها را اینچنین شکسته نشان
میداد. پدر و مادری که زیر بار این مصیبت، شانه خالی نکردند، اما مو سفید
کردند و چین و چروکهای صورتشان خیلی چیزها را نشان میداد.
آمدیم
تا با مادر و پدر از حال و روزشان بعد از ۵ سال که از شهادت فرزندشان
میگذرد، بپرسیم. شاید فتنه برای عدهای فراموش شده باشد، اما برای پدر و
مادری که سالها انتظار قد کشیدن فرزند را داشتند، فتنه تا روز حسابرسی هم
تازه تازه است.
اشک مادر و بغض پدر نشان میداد، امیرحسام قوت قلب
پدر بود و نفس مادر؛ مادری که با اشکهایش میگوید هنوز نمیتوانم کم غذا
درست کنم. هنوز ۶ بشقاب و لیوان میگذارم و لباسهای امیرحسام را میشویم و
پدری که با آه دل میگفت "داغ فراق خیلی سخت است".
پدر شهید
ذوالعلی خطاب به رئیسجمهور گفت " از رئیس دولت میخواهیم یک فضای معنوی را
ایجاد کند. ما انتظار نداریم رئیس دولت افراد فعال در فتنه را در
مسئولیتها منصوب کند، حالا ممکن است به خاطر ارتباطهای دوستی و قدیمی
باشد. رئیسجمهور اصرار به رابطه با آمریکا دارد، اما ما نیازی به آمریکا
هم نداریم. مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند که باید از نیروها و
ظرفیتهای داخلی استفاده کنیم".
او میگوید "ما از مسئولان
میخواهیم پای ارزشها بایستند. ادامه حصر سران فتنه کمترین خواسته ماست.
این جوانهایی که در جریان فتنه ۸۸ شهید شدند، خانواده داشتند، پدر و مادر
آنها سالها برای جوان خود زحمت کشیدند. نمیدانید با چه زحمتی این جوانها
درس خواندند و بزرگ شدند. حصر کمترین مجازات است و حاضر نیستیم آزاد شوند.
دیروز وزیر نبودند آن اتفاقها افتاد، اگر امروز مسئولیتی هم داشته باشند
میخواهند چه کار کنند؟!"
مادر شهید نیز با همان اشکهایی که از
صورتش جاری شده بود، میگوید "عدهای که در فتنه ۸۸ بودند و آن آشوبها را
ایجاد کردند از خدا نمیترسند که دوباره به رأس کار بیایند؟ این اشخاص اگر
بخواهند به رأس کار برگردند، ظلم است. سران فتنه آتش زیر خاکستر هستند و
منتظر هستند تا موقعیت دیگری پیدا کنند و جوانهای دیگری را فریب دهند.
مشروح گفتوگوی تسنیم با پدر و مادر شهید ذوالعلی را در زیر میخوانید:
*
امیرحسام ذوالعلی از شهدای فتنه ۸۸ که دقیقاً روز بعد از حماسه ۹ دی به
شهادت میرسد. ابتدا در مورد شخصیت امیرحسام بگویید و وی چه ویژگیهای
اخلاقی داشت که به درجه رفیع شهادت نائل شد؟
پدر شهید
ذوالعلی: بسماللهالرحمنالرحیم. امیرحسام از پنجم دبستان روزه میگرفت و
به دلیل اینکه نوبت بعدازظهر به مدرسه میرفت، مادرش افطاری درست میکرد و
به مدرسه امیرحسام میبرد.
مدیر مدرسه به مادر امیرحسام میگفت که
چرا اجبار میکنید با این سن روزه بگیرد؟ مادر امیرحسام هم گفته بود که
خودش دوست دارد روزه بگیرد و ما اصلاً اجباری نداریم.
امیرحسام وقتی
وارد دوره راهنمایی شد نسبت به ولایتفقیه حساس شد و میخواست در مورد
ولایتفقیه مطالعه کند و ما هم بر حسب وظیفه جزوات و کتابهای زیادی را در
مورد ولایتفقیه به امیرحسام دادیم و مطالعه میکرد.
در دو سال اول
همه همّ و غم امیرحسام این بود که شناختی به ولایتفقیه پیدا کند و آن قدر
مطالعه کرد تا شناخت دقیق و کاملی از ولایتفقیه به دست آورد. برای همین هم
تا آخرین لحظات عمرش محکم پای ولایتفقیه ایستاده بود.
زمانی که به
فرمان حضرت امام(ره) بسیج تشکیل شد، من از خادمین بسیج بودم و اولین
مسئولیت بسیج مسجد محل را داشتم. امیرحسام هم به تبعیت از من که همیشه در
بسیج فعالیت داشتم از همان دوران بچگی به بسیج آمد و در بسیج فعال بود.
امیرحسام
در دوران دبیرستان هم از فعالان بسیج بود و تلاش میکرد کلاسهای مختلفی
را برگزار کند. مثلاً در دوران دبیرستان برای صبحهای جمعه مراسم دعای ندبه
گذاشته بود که مسئولان مدرسه میگفتند شاید بچهها برای صبح جمعه نیایند.
امیرحسام میگفت اشکالی ندارد، حتی اگر دو نفر هم بیایند کافی است و من
باید وظیفه و تکلیف خودم را انجام دهم. اگر شما از مدیر مدرسه امیرحسام
سئوال کنید، میگویند که انتظاری برای استقبال دانشآموزان نداشتند، اما
همیشه جلسه خیلی خوب و پرباری برگزار میشد.
*
دوران دانشگاه چطور بود؟ اتفاقاً همان دورانی امیرحسام دانشجو میشود که
حوادث بعد از انتخابات ۸۸ و فتنه شکل میگیرد. در آن دوران نظر امیرحسام در
مورد فتنه چه بود؟
پدر شهید ذوالعلی: امیرحسام خیلی از
مسائل خودش را به من میگفت، حتی در مورد مسائل و مشکلاتی که در دانشگاه
داشت با من صحبت میکرد. در همان دوران انتخابات سال ۸۸ بود که یک بار
امیرحسام به من گفت "استاد وقت کلاس را بیهوده هدر میدهد و فقط بحثهای
سیاسی میکند".
پس از مشورت با هم به این نتیجه رسیدیم که امیرحسام
به استادش تذکر دهد. امیرحسام هم به استادش گفته بود زمانی که سر کلاس
میآیید باید فلان درس را تدریس کنید و بحثهای سیاسی خود را به وقت دیگری
موکول کنید.
* تذکر آقا امیرحسام تأثیر داشت؟
پدر
شهید ذوالعلی: بله، بحثهای استاد خیلی کمتر شده بود. وقتی با استاد صحبت
کرده بود، استاد هم مقداری ناراحت شده بود و شاید تندی کرده بود، اما
امیرحسام وظیفه داشت احترام استاد را نگاه دارد.
* اینطور که شما میگویید نشان میدهد امیرحسام از همان دروان کودکی خیلی به فرایض دینی مقید بود ...
پدر
شهید ذوالعلی: بله، خیلی مقید بود. شاید من الان اگر حرفی بزنم بگویند از
فرزند خود تعریف میکند، اما شما میتوانید از هممحلیها و روحانی مسجد
بپرسید که امرحسام چقدر به فرائض دینی مقید بود.
*
بعد از انتخابات ریاستجمهوری سال ۸۸ و التهاباتی که توسط سران فتنه در
کشور ایجاد شد، نظر امیرحسام چه بود؟ با توجه به اعلام پیروزی زودهنگام
میرحسین موسوی و تبریک خاتمی حرکت جریان فتنه مشخص شد. در آن دوران
امیرحسام چه نظری داشت؟
پدر شهید ذوالعلی: امیرحسام از اول
موضع ثابتی داشت و با توجه به شناختی که نسبت به ولایتفقیه کاملاً مطیع
مقام معظم رهبری بود. هر وقت رهبر معظم انقلاب سخنرانی میکردند، امیرحسام
سه بار فرمایشات حضرت آقا را مطالعه میکرد و حتی فرمایشات رهبر معظم
انقلاب را برای اعضای پایگاه بسیج نیز بازگو میکرد.
بعد از آن که
ساعت ۲۳ آقای موسوی اعلام کرد که پیروز انتخابات است و پس از آن هم آقای
خاتمی برای موسوی پیام تبریک فرستاد، امیرحسام گفت "به هر بچهای هم بگویید
متوجه میشود که اینها میخواهند در کشور التهاب به وجود آوردند."
*
وقتی امیرحسام شرایط سیاسی دوران فتنه را از همان موقع متوجه میشود که
دعوای انتخاباتی نیست. چطور شد که احساس تکلیف کرد و چه اقداماتی را برای
مقابله با جریان فتنه انجام داد؟
پدر شهید ذوالعلی: احساس
تکلیف فقط برای امیرحسام نبود و شما دیدید خیلی از مردم به دلیل غیرت دینی
برای مقابله با جریان فتنه به میدان آمده بودند. در دوران دفاع مقدس حضرت
امام(ره) تکلیف کردند و همه به میدان جنگ با صدام رفتند. الان هم همینطور
است و امیر حسام میگفت "الان کشور در شرایطی وجود دارد که من باید برای
دفاع از مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با آشوبگران خیابانی مقابله
کنم."
سخنرانی روز عاشورای امیرحسام را هنوز به یاد دارم که در جمع
دوستانش در بسیج و هیئت میگوید "مقابله با آشوبگرانی که جان و ناموس
مردم را به خطر میاندازند، تکلیف و وظیفه ماست."
بعد با همان
دوستانش جمع میشدند و برای مقابله با آشوبگران حضور داشتند تا از جان و
اموال مردم دفاع کنند. یک بار هم امیرحسام با برادر بزرگترش در راه منزل
بود که موتور سورای جلوی آنها را میگیرد و با آنها وارد درگیری فیزیکی
میشود، اما چون امیرحسام قوی و رزمیکار بود، آنها نتوانستند آسیبی به
امیرحسام و برادرش بزنند.
یک روز هم برای آنکه نفسی تازه کنم - به
خاطر اینکه ریههای من در دوران دفاع مقدس آسیب دیده است - در یکی از
خیابانهای فرعی خیابان انقلاب ایستادم که یک دفعه چند نفر از همین
اغتشاشگران روی سر من ریختند، در صورتی که حتی کوچکترین شعاری هم نداده
بودم.
در همین حالتی که زیر دست و پای اغتشاگران بودم، صورت
امیرحسام را دیدم که آنها را کنار زد تا بتواند من را از زیر دست و پای
آنها نجات دهد. امیرحسام میگفت "من نمیتوانستم آنها را کتک بزنم، فقط هُل
میدادم تا آنها از شما دور شوند." امیرحسام حتی در آن شرایط تکلیف خودش
را میدانست و احساساتش را کنترل میکرد و احساسی برخورد نکرد و کاملاً
عقلی و دینی برخورد کرد.
* گویا
امیرحسام خیلی دعا میکرد تا شهید شود، حتی یکی از دستنوشتههای امیرحسام
در خبرگزاری تسنیم منتشر که در قالب شعری از خدا میخواهد که به درجه رفیع
شهادت نائل شود. همیشه برای شهادت دعا میکرد؟
پدر شهید
ذوالعلی: بالای همه صفحات جزوات مدرسه و دانشگاه مینوشت "بسم رب الشهدا و
الصدقین" و همیشه اولین دعای امیرحسام فرج امام(عج)، دومین دعایش سلامتی
مقام معظم رهبری و سومین دعا حتما طلب شهادتش بود.
*
امیرحسام در شرایطی به شهادت رسید که سران فتنه ۸۸ شرایط و فضای کشور را
به سمتی سوق دادند که اتفاقاتی صورت بگیرد و امثال امیرحسام شهید شوند. شما
به عنوان خانواده شهید فتنه ۸۸ چه درخواستی دارید؟ برخی میگویند باید حصر
سران فتنه برداشته شود. آیا شما به عنوان کسی که فرزند خود را در راه
مقابله با فتنه ۸۸ دادهاید، راضی هستید؟
پدر شهید ذوالعلی:
در زمان امیرالمؤمنین(ع) هم فتنههای زیادی رخ داد، البته نمیخواهم مقایسه
کنم، اما بالاخره نشانه و راه را نباید گم کنیم و اشتباه بگیریم،
امیرالمؤمنین(ع) برای ما یک الگوست.
نمیدانم چرا برخی سعی دارند
سران فتنه را از حصر بیرون بیاورند یا برخی از آنها را در مصادر قدرت
بگذارند؟ چرا حصر باید از آقایان برداشته شود؟ مگر فتنه اتفاق کوچکی بود که
بخواهیم به راحتی بگذریم؟ چه تضمینی وجود دارد این آقایان آزاد شوند و
اقدامات و رفتارهای قبلی خود را تکرار نکنند؟
اینها به همه جا چنگ
میزنند تا بتوانند همان کارهای دوران فتنه را انجام دهند. قرار نیست مردم
گول بخورند. ما برای حفظ دین ایستادهایم. خون فرزند من و خیلی جوانهای
دیگر در مقابل حفظ دین و ارزشها ارزشی ندارد.
خون دادهایم تا
دینمان حفظ شود. بنا نیست آنها برگردند. چه تضمینی وجود دارد آنها برگردند
و فتنهای ایجاد نکنند؟ چه تضمینی وجود دارد فردی که دیروز در فتنه حضور
فعالی داشت، دوباره برگردد و دوباره اتفاقات فتنه ۸۸ را ایجاد کند؟ آن روزی
که وزیر نبودند آن کارها را انجام دادند، وقتی وزیر شوند چه کار میکنند؟
ما این همه شهید دادیم تا یک فضای معنوی در کشور به وجود آید.
روز
عاشورای ۸۸ مراسم تعزیه داشتیم. دعای آخر را به امیرحسام دادند. وقتی مراسم
تمام شد، دو ساعت بعد در حالی که با صدای بلند گریه میکرد، میگفت "چطور
میشود ما زنده باشیم و اینها اینطور به اهلبیت(ع) توهین کنند."
وقتی
در روز عاشورا آنها چنین کاری را کردند ما باید چه چیزی را ببخشیم؟ ما از
رئیس دولت میخواهیم یک فضای معنوی را ایجاد کند. ما انتظار نداریم رئیس
دولت افراد فعال در فتنه را در مسئولیتها منصوب کند. حالا ممکن است به
خاطر ارتباطهای دوستی و قدیمی باشد. رئیسجمهور اصرار به رابطه با آمریکا
دارد، اما ما نیازی به آمریکا نداریم. مقام معظم رهبری بارها تأکید کردند
که باید از نیروها و ظرفیتهای داخلی استفاده کنیم.
ما از مسئولان
میخواهیم پای ارزشها بایستند. ادامه حصر سران فتنه کمترین خواسته ماست و
این جوانهایی که در جریان فتنه ۸۸ شهید شدند، خانواده داشتند، پدر و مادر
آنها سالها برای جوان خود زحمت کشیدند. نمیدانید با چه زحمتی این جوانها
درس خواندند و بزرگ شدند. حصر کمترین مجازات است و حاضر نیستیم آزاد شوند.
دیروز وزیر نبودند آن اتفاقها افتاد، اگر امروز مسئولیتی هم داشته باشند
میخواهند چه کار کنند؟
در ادمه نیز با مادر شهید ذوالعلی به گفتوگو نشستیم و وی روایتی از نحوه شهادت فرزندش را با اشک و آه گفت.
* چطور خبر شهادت امیرحسام را شنیدید؟ آن زمانی که خبر شهادت را شنیدید چه حس و حالی داشتید؟
مادر
شهید ذوالعلی: روز قبل از شهادت امیرحسام قرار بود شام هیئت را من درست
کنم. دقیقا روز قبل از شهادت امیرحسام، همان روز ۹ دی بود. به خانه مادر
دوست امیرحسام رفتم و در حین آشپزی بودم که خیلی بیتاب شدم و به مادر دوست
امیرحسام گفتم امیرحسام رفته راهپیمایی و هنوز نیامده و من خیلی نگران
شدم. نمیدانم چرا اینقدر کلافه هستم، یعنی روز قبل از شهادت امیرحسام من
خیلی نگران و مضطرب بودم و برای همین صدقه کنار گذاشتم.
همان روز
شهادت، امیرحسام طوری نماز صبح خواند که اینقدر سوزناک بود که موهای تن
آدم سیخ میشد، حتی امیرحسین گفت "مامان به امیرحسام بگو اینطور نماز
نخواند، واقعا موهای تن آدم سیخ میشود، مگه از خدا چه چیزی میخواهد که
اینقدر سوزناک نماز میخواند."
وقتی صبح خواست با برادرش از منزل
برود، رفتم درب را ببندم که امیرحسام به من گفت "مامان امروز صبح خیلی شما
را اذیت کردم، من را حلال کنید." وقتی امیرحسام رفت بوی عطرش در فضای خانه
پیچید.
من خیلی دلشوره و اضطراب داشتم تا اینکه امیرحسین به من زنگ
زد و گفت مامان احسان را بیدار کن و بگو مدارک موتور امیرحسام را بیاورد.
گفتم امیرحسین مدارک را کامل برده و اینجا چیزی ندارد. امیرحسین بالاخره
گفت مامان به احسان بگو امیرحسام تصادف کرده، مدارک را بیاورد.
با
یکی از دوستان امیرحسام به بیمارستان رفتم. وقتی به بیمارستان رسیدم
امیرحسین را دیدم که خیلی ناراحت بود. ساعت ۹:۳۰ صبح که اینطور شده بود به
خودم گفتم حسام خیلی قوی است و مشکلی ندارد تا اینکه یکی از دوستان
امیرحسام به من گفت شما به خانه بروید و برای حسام دعا کنید، حسام ضربه
مغزی شده است. همان روز روزه هم بودم. ساعت ۱۶:۳۰ بود که حاجآقا به همراه
خواهرم برگشت و صدای گریه اینها را شنیدم و متوجه شدم چه اتفاقی پیش آمده
است.
به دخترم گفتم با بیمارستان تماس بگیریم، ببینیم چه اتفاقی
افتاده است. وقتی با بیمارستان تماس گرفتیم، به دخترم گفتند که امیرحسام
فوت کرده است. گفتم حتماً اشتباه میکنند، اینها اصلا بلد نبودند "ذوالعلی"
را بنویسند، احتمالاً اشتباه میکنند. هر اتفاقی را در نظر میگرفتم، اما
هیچ وقت به دل خودم بد راه نمیدادم که برای بچه من چنین اتفاقی افتاد.
*
شما خیلی به امیرحسام علاقه داشتید،. ما هم هر جای خانه شما را نگاه
میکنیم میبینیم عکس امیرحسام را زدید. در مورد روحیات خودتان بعد از
اینکه خبر شهادت را شنیدید، بگویید؟
مادر شهید ذوالعلی:
فرزندان برای پدر و مادر هیچ فرقی ندارند، اما امیرحسام واقعا نفس من بود،
یعنی دنیایی مشکل داشتم با نگاه کردن به امیرحسام آرام میشدم.
وقتی
حسام را میدیدم همه ناراحتیهایم را فراموش میکردم. امیرحسام از وقتی به
دنیا آمد چنین حسی داشتم و به خانواده همسرم میگفتم من از حسام میترسم،
حسام تا آخر عمر برای من نمیماند.
همه دوستان حسام فهمیدند که من
چه حسی به امیرحسام دارم. وقتی هم خبر شهادتش را به من دادند همه فامیل فقط
به من قرصهای آرامشبخش میدادند تا من لحظهای ساکت شوم، اما باز
نمیتوانستم و کنترل نداشتم.(همراه با گریه)
وقتی همه میخوابیدند،
برای اینکه دیگران را خیلی اذیت نکنم در خیابان راه میرفتم و با عکس
امیرحسام حرف میزدم. شهادت حسام ضربه بزرگی به من بود، حاضرم روی یک برگ
روزنامه بنشینم و نان خشک بخورم، اما حسام کنارم بود. شما دیدید شهدا سر تا
به پای مادر حسام را بوس میکنند. وقتی من برای هیئتشان غذا درست میکردم
امیرحسام کف پای من را بوس میکرد و میگفت بهشت زیر پای مادران است،
بگذارید بهشت را پیدا کنم.(همراه با گریه)
فعالان فتنه ۸۸ به رأس کارها برگردند، ظلم است
*
به عنوان مادر شهید چه درخواستی از مسئولان دارید که زمینه و شرایط فتنه
۸۸ را به وجود آوردند و باعث شد امثال فرزند شما شهید شوند؟ برخی میگویند
باید سران فتنه رفع حصر شوند. نظر شما در مورد رفع حصر سران فتنه چیست؟
مادر شهید ذوالعلی: فتنهها همیشه وجود دارد. حالا بچه من در سال ۸۸ شهید شد، اما در سالهای گذشته مانند ۷۸ و ... هم فتنه داشتیم.
عدهای
که در فتنه ۸۸ بودند و آن آشوبها را ایجاد کردند از خدا نمیترسند که
دوباره به رأس کار بیایند؟ این اشخاص اگر بخواهند به رأس کار برگردند، ظلم
است. سران فتنه آتش زیر خاکستر هستند و منتظر هستند تا موقعیت دیگری پیدا
کنند و جوانهای دیگری را فریب دهند.
به گزارش فرهنگ نیوز، مغناطیس بزرگ
حسین علیه السلام عاشقان خاندان مطهر اهل بیت علیهم السلام را از سراسر
جهان به خود جذب می کند.با فرا رسیدن سالروز اربعین حسینی میلیون ها نفر از
شیعیان و عاشقان امام حسین علیه السلام از شهرهای مختلف عراق و دیگر
کشورهای جهان فوج فوج خود را به کربلای معلی می رسانند تا جهان شاهد برپایی
"باشکوهترین و عظیم ترین اجتماع مذهبی دنیا" باشد.
روز جمعه منابع
خبری به نقل از وزیر شهرداری ها و امور عمومی عراق اعلام کردند: تا این
لحظه، 19 میلیون زائر عراقی و خارجی وارد کربلای معلی شده اند.
از
دو هفته قبل بود که کاروان های زائران حسینی از سراسر عراق و دیگر کشورهای
اطراف به ویژه از ایران اسلامی با پای پیاده به شوق زیارت بارگاه ملکوتی
امام حسین و حضرت ابوالفضل العباس (علیهما سلام) راه کربلای معلی را در
پیش گرفتند، و هر چه به روز اربعین نزدیکتر شد تعداد زائران افزایش یافت
.شیعیان همچون رودهایی به هم می پیوندند تا دریای خروشانی از عشق و دلدادگی
به خاندان عصمت و طهارت را در برابر دیدگان جهانیان به نمایش بگذارند.
اربعینی متفاوت
مراسم
اربعین امسال حال و هوای دیگری دارد و در فضایی متفاوت از سال های گذشته
برگزار می شود، با توجه به اوضاع عراق و منطقه در سال جاری که شیعه هراسی و
شیعه ستیزی به اوج خود رسیده، بار دیگر مرجعیت شیعه نقش آفرینی کرد، تا
این اقدام دشمنان قسم خورده شیعه بدون پاسخ نماند. در همین راستا رهبر معظم
انقلاب به مردم توصیه کردند مراسم اربعین را پر شور برگزار کنند و به
مسئولین مربوطه نیز دستور دادهاند تا آنجا که میتوانند تسهیلات لازم را
برای زائران اربعین فراهم کنند.
رهبر انقلاب سال ها پیش درباره ی
جایگاه ویژه ی زیارت اربعین گفتند: «شروع جاذبهی مغناطیس حسینی، در روز
اربعین است. جابربنعبداللَّه را از مدینه بلند میکند و به کربلا میکشد.
این، همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرنهای متمادی، در دل من و
شماست. کسانی که معرفت به اهلبیت دارند، عشق و شور به کربلا همیشه در
دلشان زنده است. این از آن روز شروع شده است.»
در اربعین امسال عراق
و شهر کربلا در حالی میزبان زائران حسینی است که تروریست های تکفیری داعش
بر نقاطی از این کشور تسلط پیدا کرده اند و تهدید بزرگی برای زائران حسینی
محسوب می شوند.
در روزهای اخیر تروریست های جنایتکار در چند شهر
عراق با کارگذاشتن مین های کنارجاده ای و حملات انتحاری و خودروهای
بمبگذاری شده ده ها زائر شیعه را شهید و مجروح کردند، اما "شیعه ،شجاعت و
شهادت را با شیر مادر نوشیده است" و این اقدامات وحشیانه و غیر انسانی هم
نتوانسته خللی در عزم راسخ عاشقان "ثارالله" ایجاد کند و آنها به تاسی از
مولای خود سرو دست از جان شسته بدون توجه به تهدیدات این گروهک تروریستی
همچنان در مسیر تشرف به کربلای معلی راه می پیمایند.
به گفته حجت
الاسلام پناهیان، "شاید بتوان گفت هرکسی امروز در اجتماع عظیم زیارت اربعین
شرکت میکند، بهنوعی نام خود را در شمار مدافعان اسلام ثبت کرده است؛ چون
دفاع از حرم اهلبیت علیهمالسلام و مسلمانان، دفاع از اسلام است. امروز
حضور در پیادهروی اربعین، تقویت جبههی اسلام در برابر کفر است و این
قدرتنمایی عظیم اربعین، مایهی امنیت جهان اسلام و حتی جامعهی اسلامی ما
است."
از سوی دیگر کربلا به همراه نجف اشرف در حالی میزبان زوار
امام حسین علیه السلام است که امسال پذیرای هزاران آواره ای است که در اثر
حملات داعش خانه و کاشانه خود را از دست داده اند.
اربعین و رسانههای جهان
در
سالهای حکومت حزب بعث و صدام، حضور زائران در زیارتگاههای عراق به ویژه
کربلا بسیار محدود بود. اما پس از سقوط صدام در مراسم اربعین سال 1382
(2003) یکی از عظیم ترین تجمعات انسانی در شهر کربلا رقم خورد و از آن پس
همه ساله در سالروز اربعین حسینی علیرغم تهدیدات گروه های تکفیری برای بمب
گذاری و ترور، جمعیتی میلیونی از زائران و شیعیان، اعم از پیر و جوان و
کودک و بیمار و ناتوان، با اشتیاق پیاده به سمت حرم حسینی حرکت کرده و
کربلای معلی و بارگاه ملکوتی امام حسین علیه السلام را همچون نگینی در میان
گرفته اند.
با این وجود، رسانه های وابسته منطقه و جهان بخصوص
رسانه های غربی که از یک آبشخور تغذیه می شوند در سال های اخیر سعی کرده
اند از اسلام فقط چهره ای خشن را به نمایش بگذارند. آنها بارها و بارها
خشونت و جنایات گروهای تروریستی را که در اصل دست پرورده غرب هستند اما
برای بدنام کردن اسلام ،به نام اسلام دست به جنایت و ترور می زنند، با آب و
تاب پوشش می دهند، این رسانه ها که کوچکترین مناقشات و درگیرها در دنیای
اسلام را گزارش می کنند در سال های اخیر در یک عناد ورزی آشکار به تجمع
میلیونی شیعیان در روز اربعین حسینی در کربلا نپرداخته اند.
اما
امسال خیل مشتاقان و شیفتگان آستان اهل بیت علیهم السلام با حضور پرشور خود
در عراق و مسیرهای منتهی به شهر مقدس کربلا نگاه رسانه ها ی جهان حتی
غربی ها را هم به خود جلب کرد و برق حضورشان چشم آنها را چنان خیره کرد که
این بار نتوانستند حضور و خروش میلیونی شیعیان را نادیده بگیرند.
هرچند
هنوز هم آنطور که باید و شاید حضور میلیونی شیعیان و شور و شوق آنها برای
شرکت در مراسم اربعین حسینی را منعکس نمی کنند اما همین که چنین رسانه هایی
به " شکوه و بزرگی مراسم اربعین اذعان و اعتراف می کنند و آن را بزرگترین
گردهمایی مذهبی جهان می دانند" به نوبه خود ارزشمند است.
در همین راستا روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به معرفی مراسم اربعین حسینی پرداخت و آن را "بزرگترین مراسم مذهبی جهان " توصیف کرد.
ایندیپندنت
مراسم اربعین را به لحاظ تعداد شرکت کنندگان با مراسم حج ابراهیمی و یک
مراسم مذهبی پرجمعیت هندوها مقایسه کرده و در عین حال آن را از این نظر که
زائران ممکن است هدف اقدامات تروریستی قرار بگیرند خطرناکترین مراسم مذهبی
جهان دانسته است!!!
در این گزارش آمده است: یکی از بزرگترین زیارت
های جهان در حال برگزاری است ،میلیون ها شیعه با به خطر انداختن جان خود به
عراق سفر می کنند.
آنها عازم کربلا در 62 مایلی (در حدود 100
کیلومتری) جنوب غربی بغداد میشوند تا روز مقدس اربعین را در این شهر که
پیش از این بارها هدف حملات تروریستی قرار گرفته است، باشند. اربعین پایان
چهلمین روز عزاداری شهادت امام حسین[علیه السلام] نوه حضرت محمد[صلی الله
علیه واله] در سال 680 میلادی است شیعیان مسلمان ایشان را امام سوم خود
میدانند و به خاطر شهادت و بریده شدن سر ایشان و یارانشان در کربلا به دست
سپاهیان یزید، عزاداری میکنند.
شهر
کربلا که محل حرم امام حسین است، سال 2013 مقصد 20 میلیون زائر از 40 کشور
جهان بود. مراسم مذهبی «کومبه میلا» متعلق به هندوها شاید بزرگترین مراسم
مذهبی دنیا باشد اما این مراسم هر سه سال یکبار برگزار میشود و مراسم حج
هم که به صورت سالانه برگزار میشود، هر سال تنها میزبان حدود 2 میلیون
زائر است.
دهها مسلمان شیعه سال گذشته در مراسم اربعین از سوی
گروه تروریستی داعش و شبهنظامیان سلفی با بمبگذاریهای انتحاری جان خود را
از دست دادند. گروه تروریستی داعش، شیعیان مسلمان را مرتد میخواند و آنان
را در کمپین خونین خود هدف قرار میدهد تا خلافت افراطگرایانه خود را در
سراسر عراق و سوریه برپا کند. تدابیر امنیتی شدیدی در اطراف کربلا به
مناسبت ورود زائران وجود دارد، اما بسیاری ترجیح میدهند که فاصله 90
کیلومتری نجف تا کربلا را که نزدیک مناطق تحت کنترل داعش است، در روز
اربعین پیاده طی کنند.
خبرگزاری رویترز هم در گزارشی با اشاره به روانه شدن سیل زائران شیعه به عراق از نگرانی مقامات این کشور بابت مسائل امنیتی خبر داد.
در
گزارش رویترز آمده است : میلیون ها نفر از زائران شیعه از سراسر عراق و
کشورهای همسایه، این هفته به شهر کربلا می روند تا در مراسم مذهبی که
مقامات می گویند ستیزه جویان افراطی قصد دارند هدف حمله قرار دهند، شرکت
کنند.
در
حال حاضر صدها هزار نفر از مؤمنان شیعه، بسیاری از کشور همسایه ،ایران،
برای انجام مراسمی که در روز مقدس اربعین،در روز شنبه به اوج خود می
رسد،به کربلا سفر کرده اند. اربعین آخرین روز از 40 روز عزاداری برای امام
حسین است که 13 قرن پیش به شهادت رسید.
جاده ها و بزرگراه های سراسر
عراق مملو از زائران سیاه پوشی است که با پای پیاده به کربلا می روند ،
سفر که ممکن است چند روز به طول انجامد.
مراسم اربعین بارها هدف
حملات شبه نظامیان (تکفیریها) قرار گرفته است. امسال اولین باری است که
مراسم اربعین در حالی برگزار می شود که داعش کنترل بسیاری از شمال و غرب
عراق را تصرف کرده اند.
حیدر العبادی نخست وزیر عراق چندی پیش در
سفر به کربلا گفت"ما اطلاعاتی داریم که آنها سعی خواهند کرد بین جمعیت
زائران نفوذ کرده و غیرنظامیان را بکشند."
وی گفت که نیروهای امنیتی هر گونه تلاش برای مختل کردن مراسم اربعین را خنثی خواهند کرد، اما آنها با چالشی مضاعف روبرو هستند."
رویترز در ادامه می نویسد امسال سیل زائران خارجی باعث شد عراق نیاز به روادید را لغو کند.
یک
مقام اداره مهاجرت عراق گفت: هزینه های ویزا، که به طور معمول 40دلار
است ، به طور کامل حذف شده و تصویری از مرز شلمچه عبور ایران (15
کیلومتری) شرق بصره پوشی نشان می دهد که هر روز که ورودی ها باز می شوند
هزاران نفر به عراق سرازیر می شوند.
"سرلشکر صدام عبدالصاحب مدیر مرز شلمچه گفت" این اولین بار در تاریخ این مرز است که ما شاهد چنین ازدحامی هستیم."
او
گفت آخرین مورد قابل مقایسه بعد از تهاجم سال 2003 به عراق به رهبری
ایالات متحده بود که باعث سرنگونی دیکتاتور صدام حسینی شد، که جنگ هشت
ساله با ایران را به راه انداخت و مراسم اربعین را ممنوع کرد.
جاسم
عابد معاون فرماندار کربلا گفت: در حال حاضر 2 میلیون خارجی ، عمدتا
ایرانیان، وارد کربلا شده اند و میلیونها نفر دیگر از داخل عراق، که
اکثریت آنها شیعه هستند وارد این شهر شده اند.
المانیتور
هم در گزارشی به تشریح چند و چون مراسم اربعین پرداخت و به نقل از مدیر
سابق شبکه ماهواره ای النجف نوشت: "این رویداد مذهبی بزرگترین تجمع در جهان
است."
علی مومن مدیر سابق تلویزیون ماهواره ای نجف به ابعاد اجتماعی این مناسبت مذهبی پرداخت.
او
به المانیتور گفت:، "این رویداد مذهبی بزرگترین گردهمایی در جهان است.
زیرا تعداد شرکت کنندگان از 15 میلیون نفر -یعنی یک سوم جمعییت عراق-
فراتر می رود."
او در ادامه گفت: " نکته جالب در مورد این جمعیت
انسانی این است که همه اقشار جامعه در آن شرکت دارند. با وجود ویژگی های
مذهبی این مراسم، مردم غیر مذهبی نیز در آن شرکت می کنند، علاوه بر آنها
بی سوادان ، دارندگان مدارک تحصیلی دانشگاهی بالا، و مردم عادی و رهبران
کشور نیز در آن حضور می یابند."
کریم علبی، عضو شورای شهر حمزه
غربی ( در20 کیلومتری جنوب بابل)، تصاویری از شهدای ارتش عراق را در موکب
خود به نام غریب طوس واقع در جاده کربلا، آویزان کرده است. او به این
دلیل این تصاویر را آویخته است چون جنگ ارتش عراق علیه داعش را بازتابی
از نبرد کربلا می داند.
حاج امین حسن، اسپانسر یک کاروان مذهبی، به
المانیتور گفت که شکست داعش در جرف الصخر به برکت امام حسین محقق شده است.
او گفت "این یکی از معجزات امام است."
حسن سلمان، نویسنده و رئیس
هیات امنا شبکه رسانه های عراق (IMN)، به المانیتور گفت: "زیارت اربعین
ازعمق تاریخی، ا و مذهبی، به خصوص برای شیعیان برخوردار است. همچنین این
مراسم از ابعاد سیاسی روشنی برخوردار است. "
سلمان افزود: "حتی افراد بیمار و معلول هم به امید بهبودی،در این پدیده انسان دوستانه شرکت می کنند. "
المانیتور
در پایان گزارش خود می نویسد :صرف نظر از مواضع ضد و نقیض در این
بزرگداشت که ناشی از اعتقادات مذهبی متفاوت است، همه موافقند که این
بزرگترین گردهمایی است که در آن مردم به شدت و با شور و شوق شرکت می کنند
تا به یکدیگر کمک کنند ، که این امر به آنها احساس قدرت و امنیت می دهد.
المانیتور در گزارش دیگری به افتتاح بزرگراه"یا حسین" اشاره کرده و آن را در تسهیل ورود زائران به کربلا بسیار مثمر ثمر میداند.
جاسم
الموسوی تحلیلگر سیاسی و روزنامه نگار عراقی در مورد این جاده می گوید"
این جاده شاید اولین جاده مذهبی جهان باشد.این جاده مردمی را که با
ناعدالتی روبرو هستند با هم متحد می سازد و انسجام انسانی بین فقرا و
اغنیا،مردم عادی و مقامات برقرار می کند زیرا همگی در این مراسم شرکت می
کنند.
روزنامه هافینگتون پست
در مقاله ای تحت عنوان : " بزرگترین حرکت زائرانهی جهان در جریان است اما
شما هرگز چیزی از آن نشنیدهاید!" به زیارت اربعین حسینی و پیاده روی
ملیونها زائر به سوی کربلای معلی پرداخته است.
در این مقاله که به
قلم سید مهدی المدرسی نوشته شده امام حسین علیه السلام را نماد فراگیر،
بیحدومرز و فرامذهبی از آزادی و مهربانی معرفی کرده وبه تشریح این
پیاده روی عظیم پرداخته شده است . این مقاله جمعیت زائران را پنج برابر
زائران حج می خواند. و آن را بسیار برجسته تر از آیین پر جمعییت هندوها
،کومبه ملا،می داند. در ادامه این مقاله به ویژگی های خاص زیارت اربعین
حسینی از جمله برگزاری آن در موقعیت های خطرناک و تهدیدات مختلف، شرکت کردن
پیروان سایر ادیان و مذاهب در آن و همچنین نحوه میزبانی بی مانند از شرکت
کننده گان در این مراسم پرداخته شده است.
در این مقاله آمده است:
این
حرکت حج یا کومبهمیلای (kumbh mela) هندوها نیست. این حرکت با عنوان
«اربعین» مشهور بوده و پرجمعیتترین اجتماع جهان است و احتمالا شما هرگز
چیزی درباره آن نشنیدهاید. نه تنها تعداد این افراد از زائران مکه
بیشتر است (درواقع ۵ برابر آن است)، بلکه از کومبه ملا نیز برجسته تر است؛
زیرا کومبه میلا تنها هر سه سال یکبار برگزار میشود. خلاصه، اربعین هر
اجتماع بشری دیگری بر روی کره زمین را تحتالشعاع قرار میدهد. جمعیت
مراسم اربعین سال گذشته به ۲۰ میلیون نفر رسید یعنی 60 درصد کل جمعیت عراق،
و هر سال هم بیشتر می شود.
از همه مهمتر، مراسم اربعین یک مراسم
منحصربهفرد است؛ زیرا در موقعیتی برگزار میشود که به لحاظ ژئوپلتیکی
متشنج و خطرناک است. داعش، شیعه را دشمن خونی خود میپندارد. از این رو،
هیچ چیز بیشتر از این گروههای ترور را به خشم نمیآورد که ببینند زائران
شیعه به خاطر بزرگترین نمایش اعتقادشان گرد هم میآیند.
مراسم
اربعین یک ویژگی خاص دیگر هم دارد. هرچند اربعین مشخصاً یک مراسم شیعی است،
سنیها و حتی مسیحیان، ایزدیها، زرتشتیها و... نیز هم برای زیارت و هم
بهعنوان خادم زائران در این مراسم شرکت میکنند. با توجه به ماهیت انحصاری
آیینهای دینی ، این اتفاق بسیار مهم است و این تنها می تواند یک معنا
داشته باشد: مردم ـ فارغ از هر رنگ ونژادی ـ حسینبنعلی را نماد فراگیر،
بیحدومرز و فرامذهبی آزادی و ایثار میدانند.
در ادامه مقاله به دلایل ناآگاهی مردم جهان از این مراسم اشاره شده و آمده است:
اما
چرا شما هیچگاه درباره این مراسم چیزی نشنیدهاید؟ احتمالاً به این قضیه
مربوط است که رسانهها عموماً ، بیشتر با تصویری منفی، سیاه و افراطی سرو
کار دارند تا روایتی مثبت و امیدبخش ، بخصوص وقتی با اسلام مواجه میشوند.
اگر چندهزار معترض ضدمهاجرت در خیابانهای لندن جمع شوند، در سرخطهای خبری
جای خواهند داشت. به راهپیمایی دموکراسیخواهانه در هنگ کنگ یا تجمع ضد
پوتین در روسیه نیز به همین میزان توجه خواهد شد. اما تجمعی بیست میلیونی
در محیطی متشنج سرشار از ترور و ناعدالتی حتی در بخشهای خبری تلویزیونی
جایی ندارد. اما تحریمی نانوشته بر این حرکت باشکوه تحمیل میشود؛ حتی اگر
تمام مؤلفههای یک پدیدهٔ چشمگیر را داشته باشد؛ مؤلفههایی مانند جمعیت
چشمگیر، اهمیت سیاسی، پیام انقلابی، محیط متشنج و اصالت. اما اگر این
داستان از زیر دست سردبیران بخشهای خبری شبکه های خبری مهم درز کند، موج
میآفریند و افرادی زیادی را تحتتأثیر قرار میدهد.
در ادامه این
مقاله به شرح حال جوانی استرالیایی پرداخته شده که با تماشای اتفاقی چند
ثانیه از راهپیمایی عظیم اربعین در سال 2003 اسلام آورده است.
در
میان افراد بیشماری که تحت تاثیر این مراسم خاص بودند، جوانی استرالیایی
بود که چندین سال پیش با او ملاقات داشتم و بهتازگی اسلام آورده بود. واضح
است که کسی بهراحتی دینش را تغییر نمیدهد. بنابراین، وقتی از او جویا
شدم، گفت که همه چیز از سال ۲۰۰۳ شروع شد. یک شب، همانطور که صحنهای از
حرکت میلیونها نفر به سمت شهر کربلا را در خبرها مشاهده میکرد، با اسم
فردی مواجه شد که هیچگاه آن را نشنیده بود: «حسین». برای اولین بار در
دهههای گذشته و در یک رخدادی که در سرتاسر جهان به تصویر کشیده میشد،
جهان توانسته بود شمهای از حرکتی را ببیند که پیشتر در عراق ممنوع شده
بود.
وقتی که رژیم بعثی عراق سقوط کرد، بینندگان غربی مشتاق بودند
که ببینند عراقیهایی که هماکنون از دست کنترل دیکتاتور خلاص شدهاند، چه
عکسالعملی خواهند داشت. «جمهوری وحشت» سقوط کرده بود. آن جوان استرالیایی
میگفت که دائم از خودش میپرسید که کربلا کجاست و چرا همه رو به سوی آن
دارند؟ حسین(ع) کیست که چنین شوری به پا کرده که مردمان بعد از چهارده قرن
برای عزای او میآیند؟
آنچه او در یک گزارش شصتثانیهای دیده بود
تکاندهنده بود؛ زیرا این تصویر بر خلاف آن چیزی بود که قبلا دیده بود.
پیوند قویای باعث شده بود که مردمان مانند برادههایی باشند که هرچه به
مغناطیس لامَفَرّ حسینی نزدیک میشوند تجمعشان بیشتر شود. آن جوان
استرالیایی گفت: اگر میخواهید یک دین حی و حیاتبخش را ببینید، به کربلا
بیایید.
چهطور مردی که ۱۳۹۶ سال پیش کشته شده است اینچنین حی و
حاضر است که میلیونها نفر مصیبت او را مصیبت خود میدانند؟ بعید است که
آدمها وارد نزاعی شوند که دغدغهٔ شخصیای نسبت به آن نداشته باشند. از سوی
دیگر، اگر احساس کنید که کسی به خاطر آزادی شما، حق برخورد عادلانه با شما
و حق زندگی باشرافت برای شما جنگیده است، احساس میکنید که علاقهٔ زیادی
به او دارید و دلبستهٔ او هستید تا آنجا که بعید نیست که به باورها و
عقاید او روی بیاورید و تغییر دین یا مذهب بدهید.
مقاله نویس هافینگتون پست
سپس به واقعه عاشورا و نحوه شهادت امام حسین (ع) و عزاداری مردم در دهه
اول محرم و سپس اربعین پرداخته و در ادامه تجربه خود از حضور در مراسم
اربعین را تشریح کرده است:
من به کربلا، شهر اجدادیم، سفر کردم تا
بفهمم که چرا این شهر اینقدر همگان را از خود بیخود میکند. مشاهده کردم
که حتی بزرگترین لنزهای دوربینها هم برای به تصویر کشیدن روح این اجتماع
پرجوش و خروش اما آرام و ایمن کوچکاند.
بهمنی از مردان، زنان و
کودکان اما غالبا سیاهپوش از این کران تا آن کران را پر کردهاند. جمعیت
آنقدر زیاد است که صدها مایل را بند آورده بودند.
فاصلهٔ
۴۲۵مایلی میان شهر بندری بصره تا کربلا مسیری طولانی است که معمولاً با
ماشین طی میشود اما بهطور خارقالعادهای در این مراسم، افراد با پای
پیاده آن را میگذرانند. دو هفتهٔ کامل طول میکشد تا زائران این مسیر را
طی کنند. آدمها با سنهای مختلف زیر آفتاب سوزان روز و سرمای استخوانسوز
شب این مسیر را پیاده میروند. آنها از میان مسیرهای ناهموار و از دل
نقاط تمرکز تروریستها و از نقاط خطرناک عبور میکنند. زائران حتی
سازوبرگهای اولیه را با خود ندارند و تنها وسایل کمی همراه با عشق
آتشینشان به «مولا» حسین را با خود میآورند. پرچمها و بنرها مقصود این
سفرشان را به آنها یادآوری میکند:
جان بعد از حسین بیارزش است
مرگ و زندگیم یکسان است
رواست که مرا مجنون بخوانند
در ادامه این مقاله به پذیرایی رایگان عراقی ها از زائران اشاره شده و آمده است:
یکی
از بخشهای این حرکت زائرانه که هر بییندهای را به شگفتی وامیدارد
مشاهدهٔ هزاران موکبی است که همراه با آشپزخانهٔ سیار هستند و توسط
روستاییانی ساخته شده است که در محدودهٔ مسیر پیادهروی زائران زندگی
میکنند. موکبها جاهایی هستند که تمام مایحتاج زائران در آنجا تأمین
میشود. از غذای تازه گرفته تا جای استراحت؛ از تلفن رایگان بینالمللی
گرفته تا گهوارههای کودکان؛ همه چیز رایگان است. درواقع، لازم نیست در این
مسیر ۴۰۰مایلی، زائران چیزی غیر از لباسهایشان را به همراه داشته باشند.
شگفتتر
از آن نحوهٔ دعوت از زائران برای خوردن و نوشیدن است. فعالان موکبها به
میان راه آمده و به زائران التماس میکنند تا پیشنهاد آنها را قبول کنند.
غالبا این پیشنهاد شامل سرویس کاملی است که در شأن پادشاهان است. ابتدا
پاهایتان را ماساژ میدهند؛ سپس یک وعدهٔ غذای لذیذ به شما میدهند؛ سپس
از شما دعوت میکنند تا در فاصلهای که لباسهایتان را میشویند و اتو
میکنند، استراحت کنید. البته همهٔ اینها را با افتخار انجام میدهند.
برای
آنکه شمهای از ماجرا را درک کنید، به این نکته توجه کنید. پس از زلزلهٔ
هائیتی و با حمایت و همدلی جهانی، برنامهٔ غذای جهانی سازمان ملل اعلام
کرد که با تلاشهای زیادش، نیممیلیون وعدهٔ غذایی تحویل داده است. ارتش
ایالات متحده منابع عظیمی از آژانسهای فدرال را فراهم کرد و اعلام کرد که
در مدت پنجماه بعد از این فاجعهٔ انسانی، ۴. ۹ میلیون وعدهٔ غذایی به
اهالی هائیتی تحویل داده شده است. حالا این را مقایسه کنید با تعداد بیش از
۵۰ میلیون وعدهٔ غذایی در روز در طول مراسم اربعین که برابر است با حدود
۷۰۰ میلیون وعدهٔ غذایی برای تمام مدت این مراسم. تمام این غذاها نه با
سازمان ملل متحد یا هر خیریهٔ بینالمللی دیگری بلکه توسط کارگران و
کشاورزان فقیری تأمین شده است که عاشق ایناند که به زائران خدمت کنند و
تمام سال پسانداز میکنند. همه چیز، مانند امنیت این مراسم، غالباً بر
عهدهٔ رزمندگان داوطلبی است که یک چشم بر داعش دارند و یک چشم بر محافظت از
مسیر پیادهروی زائران. یکی از افراد فعال در موکبها میگوید: «برای
آنکه ببینید اسلام چه آموزههایی دارد، به رفتار چندصد تروریست وحشی نگاه
نکنید. بلکه به از جان گذشتگی بیچشمداشتی نگاه کنید که میلیونها زائر
اربعین از خود نشان میدهند.»
لزوم ثبت در گینس
درواقع،
از چند لحاظ باید مراسم اربعین در کتاب گینس ثبت شود: بزرگترین
گردهمآیی سالانه، طولانیترین سفره پیوسته غذا ، بیشترین افرادی که
بهرایگان غذا میخورند، بزرگترین گروه داوطلبانهای که به یک واقعهٔ خاص
خدمت میکنند و همهٔ اینها در جایی است که تهدید حملات انتحاری وجود دارد.
از خودگذشتگی بیهمتا
فقط
به این جمعیت انبوه نفسگیر نگاه کنید. چیزی که باید به این منظره اضافه
کنید این است که هرچه شرایط امنیتی بدتر میشود، حتی افراد بیشتری انگیزه
پیدا میکنند که تهدیدهای تروریستها را به چالش بکشند و در این موقعیت
خطرناک به پیادهروی میپردازند. بنابراین، این حرکت زائرانه صرفاً یک
فعالیت مذهبی نیست بلکه مظهری از مقاومت است. ویدئوهایی در فضای آنلاین
منتشر شده است که نشان میدهند چهطور مهاجمان انتحاری خود را به میان
زائران میاندازند و صرفاً باعث افزایش جمعیت زائران میشوند؛ زائرانی که
همصدا میخوانند:
اگر دست و پایمان را قطع کنند، به سرزمینهای مقدس میخزیم.
انفجارهای
وحشتناکی که در طول سال اتفاق میافتند غالباً علیه شیعیان بوده و جان
افراد بیشماری را میگیرد. این انفجارها خطرات و ناامنیهایی که متوجه
شیعیان عراق است را نشان میدهد. اما به نظر میرسد که این تهدیدهای
مرگآور نمیتوانند مردم ـ پیر و جوان، عراقی و خارجی ـ را از این سفر
خطرناک به سوی شهر مقدس کربلا بازدارند.
برای فردی که بیرون از این
ماجراست راحت نیست که بفهمد چه چیزی به این زائران امید و نیرو میبخشد.
شما زنان بچه به بغل، مردان ویلچر نشین، مردمان عصا به دست و
نابینایان زیادی را در این مسیر میبینید. من پدری را دیدم که تمام مسیر
بصره تا کربلا را با پسر معلولش سفر کرده بود. پسر دوازده ساله معلولیت
ذهنی داشت و نمیتوانست بدون یاری دیگران راه برود. بخشیهایی از مسیر، پدر
پسر را روی شانههای خود نشانده بود و راه میرفت. این داستانی است که
میتوان از روی آن فیلمهایی ساخت که قابلیت دریافت اسکار دارند اما به نظر
میرسد که هالیوود بیشتر با قهرمانان کمیک سروکار دارد.
در ادامه هافینگتون پست به اعمال زائران به هنگام تشرف به حرم امام حسین و حضرت ابوالفضل پرداخته است.
انگار
همگان پیوندی شخصی با مردی دارند که هیچگاه او را ندیدهاند. با او سخن
میگویند و نامش را میخوانند. به ضریحش چنگ میزنند و زمین حرم را بوسه
میزنند. در و دیوار آنجا را آنگونه لمس میکنند که انگار صورت یک دوست
صمیمی و قدیمی را لمس میکنند. این تصویری حماسی است. انگیزهشان چیست؟
باید شخصیت و شأن امام حسین را فهمید و درک کرد که اینان چه ارتباط روحانی
ای با سرگذشت جاوید او برقرار میکنند.
اگر جهان حسین را، پیامش
را و ایثارش را درک میکرد، ریشههای تاریخی داعش و تمایل آنها به
خونریزی را میفهمیدند. قرنها پیش در کربلا بود که انسانیت خباثتی را دید
که در قتل حسین موج میزد. نور در مقابل تاریکی بود. فضیلت در مقابل رذالت
بود. حضور حسین در همهٔ جنبههای زندگی دوستدارانش موج میزند. سرگذشت
حسین رشد و تغییر برای بهترشدن را تشویق کرده و هیچ نوعی از بایکوت
رسانهای نمیتواند نور آن را خاموش کند.
اینترنشنال بیزینس تایمز
هم در مقاله ای با اشاره به سفر میلیون ها زائر به کربلا به مسئله حضور
تروریست های داعش در عراق پرداخت و نوشت 20میلیون شیعه مسلمان با سفر
زیارتی به کربلا در برابر داعش عرض اندام کردند.
راشاتودی هم با اشاره به حملات تروریستی گذشته از تشدید ندابیر امنیتی و آغاز مراسم اربعیین خبر داد.
العربیه هم با انتشار عکس هایی حضور میلیونی خیل شیعیان را در مسیر کربلا به تصویر کشیده است.
دیگر
سایت ها و منابع خبری هم هریک به بخشی از مراسم عظیم اربعین حسینی پرداخته
اند.. برخی از نمایش اتحاد شیعیان در برابر داعش و دیگر دشمنان نوشته اند و
برخی دیگر به جنبه های معنوی این سفر روحانی و کرامات و معجزات منسوب به
امام حسین اشاره کرده اند. برخی اطاعت از فرامین مرجعیت و لبیک به دعوت
آنها را عامل این شور و شکوه دانسته اند.
یکی از همین منابع خبری به
نقل از یک زائر ایرانی نوشته است: ما به دستور رهبرمان اینجاییم.ما می
خواهیم این پیام را برسانیم که ما همیشه از مرجعییت اطاعت خواهیم کرد.و ما
آماده مبارزه با تروریست ها در همین جا و همین الان هستیم."
و در
پایان یک بار دیگر باید گفت بی شک اربعین باشکوهترین و بزرگترین و در عین
حال مسالمت آمیزترین اجتماع مذهبی جهان است،حتی اگر رسانه های کور و غیر
منصف نخواهند آن راببینند. آنها هرگز نخواهند توانست با پنجه های کثیف خود
صورت نورانی خورشید را بپوشانند.
زیارت اربعین همان لبیکی است که شیعه به امام و پیشوای سوم خود بدهکار است.
**اربعین بعد از چهارده قرن**
اربعین یعنی ز عاشورا چهل منزل زمان بگذشته است
چارده قرن از زمان بازگشت کاروان بگذشته است
اینک امّا شاعری از کربلا دارد روایت می کند
شاعری کز مردمک هایش خروش مردمان بگذشته است
از میان چند ده ملیون مسلمانِ پر از شور و شعور
از درونِ خیل جمعیّت که از حدس و گمان بگذشته است
دیشب « اخبار » از تمام مرزها حرف جدیدی نقل کرد
اعتبار مرز جغرافی کنون در این مکان بگذشته است!
از عراق ، ایران و پاکستان و کشورهای دیگر، جملگی
زیر یک پرچم؛ تفاوت های بی جای « زبان » بگذشته است
« کُلُّ أرضٍ کربلا » معنا شده ست و « یا لِثاراتِ الحسین »
روی پرچم ها و سربند و لباسِ عاشقان بگذشته است
از نجف یا بصره یا بغداد و حِلّه تا حریمِ کربلا
صبح و شب، پای پیاده، مرد و زن، پیر و جوان بگذشته است
مادران، فرزندهای کوچکی همراهِ خود آورده اند
در سُلوکِ بیدلی، آغازِ ره، از کودکان بگذشته است
موکبِ خدمتگزاریّ و پذیرایی برای زائران
گشته بر پا پشت هم ، در هر قدم کز راهشان بگذشته است
سرد و سخت است و ستون ها پُرشمار و جای خواب اندک ، ولی
کارِ حُبّ و معرفت باشد که آسان، آن چنان بگذشته است
یک نشانِ مؤمنین باشد زیارت کردنِ در اربعین
این سخن از بین لب های امام شیعیان بگذشته است
با وجودِ ترس و تهدید و توحّش ها و تکفیر و ترور
« تا شهادت با ولایت » ، هر عزاداری ز جان بگذشته است
بهرِ « هَل مِن ناصر » و « هَل مِن معینِ » حضرتِ خونِ خدا
بی امان ، فریاد « لبّیک » از زمین و آسمان بگذشته است
عقل دنیایی تحیّر می کند از این چنین دل باختن
این جُنونِ جمعیِ جانانه از این عاقلان بگذشته است
همچو مغناطیسِ جذّابی که دارد قلب ها را می کِشد
در جهان، نامِ « حسین بن علی (علیه السلام) » بر هر زبان بگذشته است
اربعین ، تنها دگر یک اتّفاق ثبتِ در تاریخ نیست
کارِ تاریخ از تماشای حضورِ زائران بگذشته است
اربعین یک اجتماعِ باشکوهِ بی نظیرِ مردمی است
بی شک این حدّ نِصاب از هر نِصابی در جهان، بگذشته است
اربعین رزمایشی از اقتدار و اتّحادِ شیعیان
بهرِ « سان دیدن » ز لشگر ، حضرت صاحب زمان (عجّل الله فرجه) بگذشته است
اربعین بارِ دگر « اسلامِ نابِ احمدی (صلی الله علیه و آله) » را زنده کرد
موجِ تکفیر و تحجّر با تلاطم های آن بگذشته است
اربعین، مستضعفان کلّ دنیا را امیدی تازه داد
روزهای ظلم و ظلمت جوییِ مستکبران بگذشته است
حرف ، بسیار و سخن ، پُربار و یک دریا پیامِ اربعین
آنچه گفتم ، قطره هایی بود و فرصت هایمان بگذشته است