علویون

علویون

علویون فاز 5 اندیشه
علویون

علویون

علویون فاز 5 اندیشه

سی سال استغفار ،به خاطر یک شکر!

سی سال استغفار ،به خاطر یک شکر

سی سال است که از یک جمله «الحمد للّه‌» که بر زبانم جاری شد، استغفار می‌کنم.

به گزارش فرهنگ نیوز ،ابن خلّکان در «وفیات الاعیان‌» نوشته است که سرّی سقطی (1) گفت: سی سال است که از یک جمله «الحمد للّه‌» که بر زبانم جاری شد، استغفار می‌کنم. گفتند: چگونه؟ گفت: شبی حریقی در بازار رخ داد. بیرون آمدم ببینم که به دکان من رسیده یا نه؟ به من گفته شد: به دکان تو نرسیده است. گفتم: «الحمد للّه»، یک مرتبه متنبه شدم که گیرم دکان من آسیبی ندیده باشد، آیا نباید در اندیشه مسلمانان باشم.


سعدی به همین داستان (با اندک تفاوتی) اشاره کرده و می‌گوید:
شبی دود خلق آتشی برفروخت                             شنیدم که بغداد نیمی بسوخت
یکی شکر گفت اندر آن خاک و دود                        که دکان ما را گزندی نبود
جهان دیده گفتش اندر آن بُو الهوس                        تو را خود غم خویشتن بود و بس؟

پسندی که شهری بسوزد به نار                           اگر خود سرایت بود بر کنار؟ 2

1.از عرفای معروف قرن سوم هجری، متوفای سال 245 یا 250 ق در سنّ 98 سالگی. او شاگرد و مرید معروف کرخی و استاد و دایی «جنید بغدادی‌» بوده است.
2. دوره کامل آشنایی با علوم اسلامی، مرتضی مطهری، ص 208؛ داستانهای استاد، علیرضا مرتضوی، نشر فرهنگ و هنر اسلامی، ج 2، ص 12


« گروه سرود عروسی »


دوشنبه پانزدهم اردیبهشت 1393
م : ن : عباس اسلامی پور 26 نظر

« گروه سرود عروسی »

روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و هجوم نابرابر جنگ تحمیلی سبب شد فضای جامعه روند عادی خود را طی ننماید . از یک سو سایه سیاه رژیم ستمشاهی با امپراطوری چند هزار ساله خود فرهنگی نشأت گرفته از غرب را حاکم و از سویی قیام مرد نورانی و آسمانی – حضرت روح اله-پیام آور فرهنگ سرخ علوی بود و در این هنگام نبرد نا برابر عراق علیه ایران نیز فضایی متفاوت را ساخته بود .

سالهای نخست دفاع مقدس بود و مراسم های عروسی شکل ویژه ای نداشت . برخی شیوه شادی را در مکتب جدید نمی دانستند . در همین روزها بود که برادر پاسدار«حسین میرسامی» در شبی به یاد ماندنی همراه با بچه های سپاه و رزمندگان اندیمشکی جشن عروسی گرفت . انتهای خیابان پاسداران رنگ و رویی دیگر داشت ، اما شادی مردم هنوز دچار سردرگمی بود که در همین حال و هوا «محمد» گروه سرودی از نوجوانان مسجدی را تشکیل و برای اولین بار در مراسم جشن عروسی «حسین میرسامی» شروع به اجرای سرودی شاد و با طراوت نمود.

آن شب معلم اخلاق شهرمان شهید «محمد قاسم زاده» جشن عروسی را با اجرای سرود و برگزاری نمایشی شاد ، سالم و شعف آورشبی به یاد ماندنی نمود .

هر چند «حسین میرسامی» با حضور در جبهه ، در عملیات رمضان به اسارت نیروهای بعثی در آمد و زندگی مشترک خود را پس از رهایی از بند رژیم صدام تجربه کرد اما آن شب در خیابان پاسداران شهرم با حرکت «محمد» شور و شوقی در بین مردم و جوانان رزمنده برپا شد که این روزها سخت محتاج آن شور و شوق هستیم . . .


اسلام ساختن "خانه سفید" را حرام می داند / تبلیغ نامشروع در روزنامه زنجیره ای!

تبلیغ و تایید سبک زندگی نامشروع غربی

اسلام ساختن "خانه سفید" را حرام می داند / تبلیغ نامشروع در روزنامه زنجیره ای!

یکی از روزنامه های زنجیره ای در اقدامی تاسف برانگیز، در پوشش نقد نوعی سبک زندگی غربی؛ به نام"خانه سفید"(یا همان همخانه شدن زن و مرد نامحرم)، اقدام به تبلیغ این نوع زندگی که در اسلام بدون هیچ قید و شرطی حرام شمرده می شود، نموده است.

به گزارش گروه فرهنگی-فرهنگ نیوز، یادداشت ها و مقالات روزنامه های کثیرالانتشار، به مانند خوراکی روحی و فکری است که به وسیله این جراید در اختیار خوانندگان قرار می گیرد. بنابراین مطالب منتشر شده می تواند دارای تاثیرات مثبت و منفی در سطح جامعه باشد و مهمتر از آن، نوعی از سبک زندگی را تبلیغ و ترویج نماید.

"خانه سفیدیا همان همخانه شدن زن و مرد نامحرم

یکی از روزنامه های زنجیره ای در اقدامی تاسف برانگیز، در پوشش نقد نوعی سبک زندگی غربی؛ به نام"خانه سفید"(یا همان همخانه شدن زن و مرد نامحرم)، اقدام به تبلیغ این نوع زندگی که در اسلام بدون هیچ قید و شرطی حرام شمرده می شود، نموده است. نویسنده مغرض این مقاله سعی کرده تا این گونه به خواننده القا کند که امروزه و در جامعه اسلامی ما این نوع سبک زندگی نامشروع غربی در حال گسترش است و با جسارت تمام  و در ادامه این تبلیغ دروغین، با زن و مردی که 4 سال بدین شیوه با یکدیگر زندگی نموده اند گفتگو کرده و تلاش نموده است تا در جریان صحبت های این زن و مرد که به شکل حرام و نامشروع در این مدت با یکدیگر زندگی کرده اند،به این نوع سبک زندگی، هویت دروغین ببخشد و در قیاسی نامتعارف، این سبک حرام زندگی را همچون" ازدواج" که بنایی محبوب تر و ارزشمندتراز آن در نزد خداوند عزوجل نیست دانسته تا بتواند در این قالب کاذب هویت بخشی نموده و به تبلیغ خود مهر تایید و تمجید زند.

مراجع عظام درباره هم خانه شدن زن و مرد نامحرم چه فتوایی دادند؟

طبق فتوای تمام مراجع عظام، اگر زن و مرد در محل خلوتی باشند که کسی آنجا نباشد و دیگری هم نتواند وارد شود، ماندن در این مکان حرام است.  

"خانه سفید" دقیقا به همین معناست یعنی، زندگی مشترک زن و مرد بدون ازداوج رسمی. یعنی به گونه ای که زن و مرد بدون اینکه خطبه عقد یا صیغه میانشان جاری شود برای زندگی زیر یک سقف می‌روند. حال این سوال مطرح است که نویسنده این مقاله، اگر به قصد نقد، این مطلب را نوشته است، چرا هیچ اشاره ای به حرام بودن آن نکرده است؟

اگر اینگونه ارتباطات به عادت تبدیل شود

دین مبین اسلام این نوع ارتباط را حرام دانسته زیرا اگر اینگونه ارتباطات به عادت تبدیل شود دیگر چیزی به نام کانون خانواده شکل نخواهد گرفت. سن ازدواج بالا می رود، افراد نسبت به هم بی اعتماد و بی تفاوت می شوند و در نهایت خانواده ای شکل نمی گیرد و به این ترتیب شاهد گسترش بسیاری از معضلات رفتاری، ناهنجاری های اخلاقی و حتی بهداشتی در جامعه خواهیم بود.

پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هر که فرزندش به سن ازدواج رسد و دارای امکانات برای فرزندش باشد ولی امکان ازدواج او را فراهم نسازد، سپس فرزندش دچار حرام شود، گناهکار خواهد بود.(کنزالعمال، حدیث 45337)

اسلام افراد اجتماع را به روش صحیح زندگى فرا مى ‏خواند

از نظر اسلام ناب محمدی، یکی از راه های مشروعیت بخشیدن به روابط دختر و پسر جاری شدن خطبه عقد تحت نظارت خانواده ها است که در هر دو مورد والدین با ایفای نقش پررنگ تلاش می کنند جریان این رابطه را مدیریت کنند. اسلام افراد اجتماع را به روش صحیح زندگى فرامی‏خواند و در مقرّرات خود، همه جنبه ‏هاى نیاز دختر و پسر را در نظر مى ‏گیرد تا به حفظ حریم و کرامت و عفاف از سوی افراد بیانجامد.

خداوند این گونه به واسطین بنای ازدواج، اجر و پاداش می دهد

امر ارزشمند ازدواج آن قدر در دین راستین اسلام مورد توجه قرار گرفته است که خداوند این گونه به واسطین این بنای عزیز، اجر و پاداش می دهد؛ پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هر کس تلاش کند تا دختر و پسر با ایمانی با هم ازدواج کنند خداوند همسری بهشتی در منازل بهشت به او عطا کند و برای هر قدمی که در این راه برداشته یا هر سخنی که برای این پیوند به زبان آورده ثواب یکسال روزه و نماز شب پاداش می دهد.( بحارالانوار، ج76، ص368

مقاله ی سراسر سیاه نمایی

این نویسنده در پایان مقاله ی سراسر سیاه نمایی خود می گوید: «از جمله عواملی که می‌تواند جوان‌ها را به سمت این دست از ازدواج‌ها بکشاند مشکلات مالی، محک زدن رابطه، آشنایی بیشتر و نداشتن اعتقاد به ازدواج می باشد. همچنین هزینه بالای اجاره یا خرید مسکن و نبود تناسب دخل و خرج که در این دوره و زمانه بسیار برجسته‌است، می‌تواند دلایل دیگری باشد که موجب می‌شود کسی حاضر به امضای عقدنامه نباشد و زندگی بدون ازدواج یا ازدواج از نوع سفیدش را ترجیح بدهند.»

البته این دست مطالب پس از تاکید بیش از پیش رهبر معظم انقلاب و مراجع و علما نسبت به موضوع مهم تکثیر نسل و تشویق به فرزندآوری، کثرت بیشتری در مطبوعات خارجی ضد انقلاب و همچنین در برخی روزنامه های زنجیره ای داخلی داشته است تا به آنجا که با گارش یادداشت و مصاحبه هایی سعی نمئده اند شرایط جامعه را نا مناسب برای تکثیر نسل و ازدواج نمایش داده و با سیاه نمایی بیش از حد، به مخاطب القاء نمایند که ازدواج و فرزندآوری کاری غیر عقلانی است.

بنابراین در واقع نویسنده آنچه که مورد نقد و سیاه نمایی قرار داده است نه "سبک زندگی حرام خانه سفید" بلکه ایجاد فضای بی اعتمادی میان افراد جامعه اسلامی، القای روحیه بی رغبتی به امر مهم ازدواج و پایین آوردن جایگاه ارزشمند پدر و مادر در هدایت فرزندانشان می باشد. و در نهایت به مدد این سیاه نمایی به این سبک حرام زندگی اعتبار و هویت بخشیده است و آن را به صورت غیرقابل انکار تبلیغ نموده است و چاره امروز برای ارضای نیازهای جوانان را رو آوردن آنان به بنا نهادن خانه سفید دانسته است.

حال این سوال مطرح است که چرا ناظرین محترم مطبوعات در برابر این تبلیغ و ترویج سبک حرام زندگی، سکوتی درد آور اختیار نموده اند و در سالی که توسط رهبر فرزانه انقلاب به سال فرهنگ مزین شده است در برابر این فرهنگ سازی شیوه زندگی نامشروع غربی، هیچ عکس العملی را نشان نمی دهند؟

قرآن خواندن امام خامنه ای

قرآن خواندن امام خامنه ای

غلام شاه پسندی (محافظ امام خامنه ای) نقل می کند:

درباره ی قرآن خواندن ایشان به ما توصیه می کردند و می گفتند

 khomeini3


« بچه ها قرآن را زیاد بخوانید. قرآن نور است. قرآن را خیلی مطالعه کنید. من در جوانی هر سه روز یک دور قرآن می خواندم. یعنی روزی ده جزء. الآن دیگر حوصله اش نیست، پیر شده ام، از نظر سن و سال، وضعیت، شغل، گرفتاری های کاری، این همه مسائل واقعاً نمی توانم قرآن بخوانم. خیلی دور شده ام. نُه روز، ده روز طول می کشد من یک دور قرآن را بخوانم.»


الآن که دور شده اند، روزی سه جزء می خوانند! ما اگر توی ماه مبارک رمضان خدا عنایت کند یک بار قرآن بخوانیم، فکر می کنیم اعجاز کرده ایم! کلی خدا را مؤاخذه می کنیم که آخر ما یک دور قرآن را خواندیم هیچ اتفاقی نیافتاد! قرآن خواندن را ما نیاز داریم، نه خدا..
 

 

منبع:نشریه ی امتداد- شماره 64