علویون

علویون

علویون فاز 5 اندیشه
علویون

علویون

علویون فاز 5 اندیشه

سردارنقدی:دادگاه مفاسداقتصادی بایدعلنی باشد.


سردارنقدی:دادگاه مفاسداقتصادی بایدعلنی باشد
رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: خواست عمومی این است که رسیدگی به مفاسد اقتصادی در دادگاه علنی مطرح شود.

به گزارش شاخص به نقل از تسنیم، نشست سراسری پیشکسوتان جهاد و شهادت با سخنرانی سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین در حضور 450 نفر از پیشکسوتان دفاع‌مقدس در دانشکده شهید مطهری بسیج برگزار شد.



سردار نقدی در این نشست با اشاره به از خود گذشتگی‌های ملت ایران در دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: حجم عظیمی از فداکاری‌هایی که شما جمع حاضر، امروز یکی از نمادهای آن هستید، برای این نبود که شاه برود و شازده بیاید. این ملت فداکار، خون داده تا اسلام حاکم شود.



رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: این خیل عظیم شهدا و جانبازان و خون دل‌های خانواده‌های معظم آنان برای آن نبود که طاغوت برود و طاغوتچه‌ها بیایند. مردم به دنبال تحقق عدالت بودند و هستند و تحمل تمام سختی‌های انقلاب برای آن است که ظلم و تبعیض‌ها محو شود و عدل حاکم شود.



جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج ادامه داد: عده‌ای به خاطر سهم اندکی که در انقلاب داشته‌اند، فداکاری‌های عظیم ملت را نادیده می‌گیرند و خود را صاحب انقلاب می‌دانند و به خود اجازه می‌دهند هر تحریفی که می‌خواهند در فرهنگ و مرام انقلاب ایجاد کنند و هر تصرفی را در بیت‌المال روا داشته‌اند. انتظار هم این است که دستگاه‌های نظام جلوی این تصرفات ظالمانه ایستاده و حق مطلب را ادا کنند.



وی با اشاره به برخی پرونده‌های دنباله‌دار در دادگاه‌ها، تصریح کرد: امروز قوه قضاییه در آزمونی سخت و سرنوشت‌ساز قرار گرفته است و مردم انتظار دارند برخورد با غاصبان بیت المال و متعدیان به اعتبار جمهوری اسلامی قاطع، بدون ملاحظه اسم و رسم‌ها و شفاف باشد.



سردار نقدی ابعاد گسترده این دست پرونده‌ها را یادآور شد و تأکید کرد: اگر از چنین افرادی پرونده ای با چنین ابعاد گسترده ای مطرح شود که هم مفاسد و فحشای اخلاقی، و هم مفاسد جاسوسی و براندازی و هم مفاسد اقتصادی در آن مطرح باشد، غیر علنی بودن جلسات رسیدگی به مفاسد اخلاقی برای جلوگیری از اشاعه فحشا در جامعه برابر قانون اساسی درست است. همچنین غیر علنی بودن دادگاه رسیدگی به مفاسد براندازی و جاسوسی نیز به جهت حفظ اسرار نظام و برملا نشدن روش های ضد جاسوسی سربازان گمنام امام زمان منطقی است و همه می پذیرند؛ اما خواست عمومی این است که رسیدگی به مفاسد اقتصادی چنین پرونده ای، در دادگاه علنی مطرح شود.



وی با اشاره به نقش وجود این مفاسد در ایجاد نارضایتی عمومی در جامعه خاطرنشان کرد: مردم حق دارند بدانند چگونه افرادی با تجاوز به اموال عمومی نارضایتی تولید می‌کنند و چگونه خودشان بر موج این نارضایتی خود ساخته سوار می‌شوند و با فریب مردم مجدداً آنها را می‌دوشند.



رئیس سازمان بسیج مستضعفین در ادامه سخنان خود بیان کرد: مردم حق دارند بدانند پورسانت‌های سنگین نفتی را چه کسی به قیمت خدشه‌دار کردن اعتبار کشور از آن خود کرده است. همچنین حق دارند بدانند هزینه سنگین اداره برخی نشریات و روزنامه‌ها که هر روز همه با هم تیتر یکسان می‌زنند و اتفاقاً این تیتر یکسان، همان تیتر شب گذشته بی بی سی و دیگر رسانه‌های معاند علیه نظام است چطور تأمین می‌شود. حق مردم است اطلاع داشته باشند هزینه این به اصطلاح مطبوعات از کجا می‌آید.



وی با اشاره به نقش برخی افراد متنفذ در فتنه سال 88 گفت: مردم حق دارند بدانند چک پول های بی اندازه ای که در سال 88 به اراذل و اوباش داده شد تا 8 ماه تهران را به آشوب بکشند و به مقدسات مردم توهین کنند و اموال عمومی را تخریب کنند از کجا آمده.



جانشین فرمانده کل سپاه در امر بسیج همچنین اظهار داشت: مردم حق دارند بدانند چه کسی و با چه پولی لات‌ها و ولگردها را اجیر کرد تا روز قدس سال 88 به خیابان بیایند و در مقابل راهپیمایی عظیم مردم تهران در این روز با وقاحت تمام روزه‌خواری کنند و شعار "نه غزه نه لبنان" سر دهند، تا اعتبار جهانی ملت آزادیخواه ایران را خدشه‌دار کنند.



وی در تشریح نقش سفارت انگلیس در فتنه سال 88 افزود: مردم حق دارند نقش جاسوسخانه انگلیس در آن حوادث تلخ را بدانند. رژیم منحوس پادشاهی انگلستان هنوز در حسرت پایان دوره سیاه استعماری است و آرزو می‌کند که به جای نوکرانی مثل رضاخان، خان جدیدی پیدا کند و بر مردم ایران حاکم کند و با تفرقه‌افکنی و پراکندن مردم ایران از محور اسلام و وحدت، آرزوی بازگشت به دوران سیاه استعمار را دارد، که این آرزو را به گور خواهد برد.



سردار نقدی نحوه رسیدگی به برخی پرونده‌های دنباله‌دار و مفتوح در دستگاه قضایی را یادآور شده و تأکید کرد: اگر جلسات دادگاه در رسیدگی به جنبه‌های منکراتی و فساد اخلاقی پرونده‌ها و مفاسد جاسوسی و امنیتی نمی‌تواند علنی باشد، پس لااقل رسیدگی به مفاسد اقتصادی در جلسات علنی رسیدگی شود تا مردم دوست و دشمن خود را بهتر بشناسند و دلسوزان دروغین مردم رسوا شوند.

از نظر امام خمینی(ره) چه کسی باید برود به جهنم!؟

از نظر امام خمینی(ره) چه کسی باید برود به جهنم!؟

هر چند آقای روحانی سیاست‎ورزان را در یکی دو سال گذشته از تندروی در گفتار و رفتار سیاسی بر حذر داشته و به اعتدال فرا خواندند، با این حال خود با ادبیاتی تند از منتقدان سیاست خارجی دولت خواسته که «به جهنم بروند.»

به گزارش فرهنگ نیوز ،  رئیس جمهور امروز (دوشنبه 93/5/20) در همایش سفرا و رؤسای نمایندگیهای ایران گفت: «برخی ترسوها و بزدل‌های سیاسی اعتماد به نفس ندارند و همه را مانند خودشان گمان می‌کنند. هر وقت مذاکرات شروع می‌شود برخی‌ می‌گویند ما داریم می‌لرزیم، به جهنم، بروید و جای گرم برای خود پیدا کنید.»

رجانیوز، این ادبیات دور از شأن رئیس محترم جمهور در خطاب قرار دادن منتقدان دولتش، موجب نگرانی هر شنونده‎ای خواهد شد چرا که این ادبیات بیش از هرچیز از نوعی عصبانیت حکایت می‎کند که به ظاهر منجر به از کف دادن اختیار گوینده این جملات شده است.

اما هر چند آقای روحانی سیاست‎ورزان را در یکی دو سال گذشته از تندروی در گفتار و رفتار سیاسی بر حذر داشته و به اعتدال فرا خواندند، با این حال خود با ادبیاتی تند از منتقدان سیاست خارجی دولت خواسته که «به جهنم بروند.» شاید بد نباشد با جستجو در کلام امام خمینی(ره) به سه سؤال مهم در این زمینه پاسخ داد که اساسا چه کسی باید به جهنم برود و چه چیز سبب می‎شود که انسان به جهنم برود:

۱. این حب جاه است که انسان را به جهنم می‎برد

امام خمینی(ره) حبّ جاه و مقام پرستی را عامل جهنمی شدن انسان معرفی می فرمود:

«همه بلاهایى که سر انسان مى‏آید از این حبّ نفس است؛ [از این‏] که آدم خودش را دوست دارد. تمام گرفتاریهایى که براى همه ما هست، براى این حبّ‏ جاه‏ و حبّ نفس است. حبّ‏ جاه‏ است که انسان را به کشتن مى‏دهد، انسان را به فنا مى‏دهد، انسان را "به جهنّم" می برد. رأس همه خطیئه ها همین است: رَأْسُ کُلِّ خَطیئَةٍ همین حبّ جاه و حبّ نفس است.»

۲. منشأ دشمن پنداری منتقدان چیست؟

امام خمینی(ره) خودخواهی و حبّ نفس را منشأ دشمن انگاری منتقدان و ناصحان می دانستند:

«همه خطاها از اینجا بروز می کند. انسان چون خود را می بیند و خودخواه است، همه چیز را براى خودش مى‏خواهد؛ و هر کس مانع او بشود- و لو به توهّمش- با او دشمن مى‏شود؛ و هر چه را که مى‏خواهد، چون براى خودش می خواهد، حدود، دیگر قائل نیست؛ از این جهت مبدأ همه‏ گرفتاریها می شود.»

۳. چه کسانی اهل مبارزه و مقاومت دربرابر دشمنان اسلام نیستند؟

درک این نکته که دلواپسی منتقدان سیاست خارجی دولت، از جنس ترس و لرز مورد اشاره رئیس جمهور نیست کار سختی نیست. دلواپسان، دلواپس وادادگی و عقب نشینی دولت از حقوق ملت و ارزشهای انقلاب و اسلامند، نه دلواپس تعامل با دنیا. آنها دلواپس تحقق پیش بینی تلخ امام خمینی(ره) از روزهای بدی هستند که آن پیر فرزانه در خشت خام دیده بود و هشدار داده بود. نگران آنند که نکند خدای ناکرده حبّ جاه مانع مبارزه و مقاومت دربرابر دشمنان اسلام شود. چنانکه امام فرمود:

«شما خداى نخواسته روزهاى سیاهى در پیش دارید؛ این طور که زمینه است، روزهاى بدى خواهید دید. ایادى استعمار می خواهند تمام حیثیات اسلام را از بین ببرند، و شما باید در مقابل ایستادگى کنید؛ و با حبّ نفس و حبّ‏ جاه‏ و کبر و غرور نمی توان مقاومت کرد. عالِم سوء، عالِم متوجه به دنیا، عالِمى که در فکر حفظ مسند و ریاست باشد، نمی تواند با دشمنان اسلام مبارزه نماید. و ضررش از دیگران بیشتر است. قدم را الهى کنید، حبّ دنیا را از دل بیرون نمایید، آن وقت می توانید مبارزه کنید.»

به نظر نمی‎رسد نوع ادبیات بکار گرفته شده از سوی رئیس محترم جمهور در قبال منتقدان، تاثیری در کاستن دلواپسی منتقدان عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجی داشته باشد، اما قطعا یک دلواپسی دیگر به دلواپسی آنها افزوده خواهد شد، و آن نگرانی از اینکه چه عاملی موجب شده تا آقای روحانی به چنین ادبیات دور از شأنی برای از میدان به در کردن منتقدان روی بیاورد. قطعا ریاست تمام شدنی است و آنچه باقی خواهد ماند نامه اعمال و کردار و گفتار ماست.

اگر تعداد اصحابم به 313 نفر می‌رسید ... !



صالحین بسیج 277 ابوحمزه ثمالی ناحیه اسلامشهر- استان تهران/
اگر تعداد اصحابم به 313 نفر می‌رسید ... !
حضرت فرمود: ای شیخ، دیگر عتاب و خطاب ها را رها کن. آیا این همان شهر حله نبود که می گفتی بیش از هزار مخلص در آن وجود دارد؟! سرزمین ها و شهرهای دیگر را هم به همین امر قیاس کن. این را فرمود و از نظرشان پنهان گردید

اگر تعداد اصحابم به 313 نفر می‌رسید





چه بسیارند افرادی که خود را مرد معرکه ای خاص می دانند ولی به محض قرار گرفتن در همان معرکه خود را باخته و فرار را بر قرار ترجیح می دهند. شاید شما هم در زندگی روزمره خود به این افراد برخورد کرده باشید که مانند طبل تهی آوازه و ادعایی کذایی دارند ولی به محض اینکه در کوچک ترین تنگنایی قرار می گیرند، ماهیت خود را نمودار ساخته و میدان را خالی می کنند.





 



یکی از موضوعاتی که در زمان حاضر می تواند با مسأله فوق الذکر قابل انطباق باشد، مسأله انتظار ولیّ و امام غریب این زمان حضرت مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.



بسیاری از افراد، گرچه میل باطنی شان بر محبت و ولایت امامشان است ولی پس از مراجعه به درون خویش شاید به این نتیجه برسند که مرد معرکه ی انتظار مولای خویش نیستند.



عکس این قضیه نیز صادق است که افرادی با اعتماد به نفسی غیر قابل باور، خود را مخلِص واقعی و منتظِر حقیقی امام زمان خویش می دانند. ولی در هنگامه ی آزمایش به چه نتیجه ای برسند الله اعلم ...



شاید مطالعه‌ی داستان جذاب و شگفت انگیز زیر که در کتاب گران سنگ « العبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان (عج )» ذکر شده است، ما را در شناخت خویش که "چه هستیم و چه باید باشیم" یاری نماید.



از افرادی که محضر باهر النور مولای زمان خویش را درک نمود؛ عالم عامل، قدوة الاقران و الاماثل آقای آقا شیخ علی حلاوی است که در دوران غیبت کبری به محضر آن حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شرفیاب گردیده است.



این حکایت از سید العلماء العاملین و سند الفقهاء الراشدین حجه الاسلام آقای آقا سید علی اکبر خوئی دامت برکاته که از جمله معاصرین و از زمره مجاورین مشهد رضوی عرش قرین است به این صورت نقل گردیده است :



وقتی در نجف اشرف جهت انجام کاری که در نظرم بود از بازار محله سیفیه عبور می کردم، در اثناء راه نظرم به قبه ای شبیه به  مسجد افتاد که بر بالای سردرِ آن، زیارت مختصری از حضرت صاحب الزمان و خلیفه الرحمن (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نوشته شده بود و بالای آن نوشته بود: «هذا مقام صاحب الزمان » و مردمان آن دیار از دور و نزدیک به زیارت آن مکان رفته و به ساحت قدسی باری تعالی دعا و تضرع و زاری و توسل می جستند.



لذا از اهالی حله درباره دلیل انتساب آن جایگاه به حضرت صاحب الزمان سوال نمودم. همگی بالإتفاق گفتند این مکان خانه یکی از اهل علم این شهر به نام آقا شیخ علی؛ مردی بسیار زاهد و عابد و متقی بوده است.




حضرت فرمود: ای شیخ، دیگر عتاب و خطاب ها را رها کن. آیا این همان شهر حله نبود که می گفتی بیش از هزار مخلص در آن وجود دارد؟! سرزمین ها و شهرهای دیگر را هم به همین امر قیاس کن. این را فرمود و از نظرشان پنهان گردید



شیخ علی، در تمامی اوقات، منتظر ظهور حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و مشغول خطاب و عتاب با آن حضرت بوده است که ای مولای من، این غیبت شما از دیدگان، در این تعدد سال ها و اعصار چه دلیلی دارد؟ چه آن که تعداد مخلصین شما لااقل در همین شهر حله به بیش از هزار نفر می رسد! پس چرا ظهور نمی فرمایی تا دنیا را پر از قسط و عدل نمائی؟!



با همین افکار و گفتار ایام می گذراند تا آن که روزی به بیابانی رفته و همین عتاب و خطاب ها را به آن بزرگوار عرض کرد. در همین حال بود که ناگهان عربی را دید که نزد او آمده و فرمود : جناب شیخ به چه کسی این همه عتاب و خطاب می کنی؟



عرض کرد خطابم به حجت وقت و امام زمان است که با این مخلصین صمیمی که تعداد آنها در این عصر فقط در حله بیش از هزار نفر است و با وجود این ظلم و جوری که عالم را فرا گرفته، چرا آن حضرت ظهور نمی کند؟!



انتظار


 



مرد عرب فرمود: ای شیخ، صاحب الزمان من هستم. مطلب این چنین نیست که تو تصور می کنی. اگر تعداد اصحاب من به سیصد و سیزده نفر می رسید، قطعا ظاهر می شدم. در شهر حله هم که گمان می کنی بیش از هزار نفر مخلص واقعی موجود است؛ اخلاص آنان حقیقی نیست، مگر اخلاص تو و فلان قصاب شهر.



اگر می خواهی حقیقت مطلب بر تو مکشوف شود، در شب جمعه مخلصین را دعوت کن و برای ایشان در صحن حیاط خانه خود مجلسی برپا نموده و آن قصاب را هم دعوت کن و دو بزغاله بالای بام خانه ات بگذار و منتظر ورود من باش تا واقع امر را به تو نشان دهم و تو را متوجه اشتباهت کنم.



پس از اینکه این کلام را فرمود از دیدگان آقا شیخ علی غائب شد. پس شیخ با سرور و خوشحالی تمام به حله برگشته و ماجرا را برای آن مرد قصاب تعریف نمود. سپس قرار بر این شد که از میان بیش از هزار نفری که می شناختند و همگی آنان را از اخیار و ابرار و منتظران حقیقی امام غائب از انظار می دانستند، چهل نفر را انتخاب نموده و شیخ از آنها دعوت کند تا همگی در شب جمعه به منزل او آمده و به شرف ملاقات امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) مشرف شوند.



هنگام ملاقات فرا رسید. مرد قصاب با آن چهل مخلص در صحن حیاط خانه ی شیخ علی اجتماع نموده و همگی با طهارت رو به قبله مشغول ذکر و صلوات و دعا و منتظر من الیه الالتجاء ( حضرت صاحب الزمان ) بودند. شیخ نیز حسب الامر آن حضرت دو عدد بزغاله را بالای پشت بام برد.



پاسی از شب گذشته بود و همه منتظر بودند. ناگهان نور عظیم درخشانی در جو هوا ظاهر گردید که تمام آفاق را پر کرده و چند برابر از آفتاب و ماه درخشنده تر بود به سمت خانه شیخ رفته و بر بالای پشت بام خانه شیخ قرار گرفت. زمانی نگذشته بود که صدائی از پشت بام بلند شد و آن مرد قصاب را امر به رفتن به پشت بام خواند.




مرد عرب فرمود: ای شیخ، صاحب الزمان من هستم. مطلب این چنین نیست که تو تصور می کنی. اگر تعداد اصحاب من به سیصد و سیزده نفر می رسید، قطعا ظاهر می شدم. در شهر حله هم که گمان می کنی بیش از هزار نفر مخلص واقعی موجود است؛ اخلاص آنان حقیقی نیست



مرد قصاب، اطاعت نموده و به بالای پشت بام رفت و آن حضرت او را امر فرمود که یکی از آن دو بزغاله را نزدیک ناودان آن بام برده سر ببرد، بنحوی که تمام خون آن از آن ناودان در میان صحن خانه ریخته شود. قصاب به فرموده آن بزرگوار عمل نمود.



آن چهل نفر با دیدن خون های سرازیر شده از ناودان همگی با خود گفتند قطعا حضرت سر قصاب را بریده و این خون نیز متعلق به قصاب است. لحظاتی دیگر گذشت. ناگهان صدای دیگری از پشت بام به گوش رسید که این بار شیخ علی (صاحب خانه) را به پشت بام فرا می خواند. شیخ علی نیز اطاعت امر نمود. و زمانی که به پشت بام رفت، قصاب را دید که در سلامتی کامل در محضر امام ایستاده بود!



سپس به امر حضرت، مرد قصاب بزغاله دیگر را پای ناودان آورده و مثل همان بزغاله اول ذبح نمود. این بار نیز خون، به حیاط خانه ریخته و موجب تردید بیشتر حاضرین گردید. و همگی گمان کردند که آن حضرت این بار سر شیخ علی را بریده و این خون متعلق به شیخ است. پس با خود گفتند عن قریب است که به امر حضرت (علیه السلام) نوبت به او برسد که به پشت بام رفته و ... لذا درب حیاط را گشوده و همگی فرار را بر قرار ترجیح دادند.



سپس حضرت خطاب به شیخ فرمود: هم اکنون به حیاط برو و همگی را به پشت بام دعوت کن تا با من دیدار کنند. اما وقتی شیخ به صحن حیاط آمد، حتی احدی از آن چهل مرد را در خانه ندید. پس مجددا به پشت بام رفت و فرار آن جماعت را خدمت امام عرضه داشت.



حضرت فرمود: ای شیخ، دیگر عتاب و خطاب ها را رها کن. آیا این همان شهر حله نبود که می گفتی بیش از هزار مخلص در آن وجود دارد؟! سرزمین ها و شهرهای دیگر را هم به همین امر قیاس کن. این را فرمود و از نظرشان پنهان گردید.



مطالب را با جمله ای از عارف کامل؛ جناب شیخ رجبعلی خیاط (ره) به پایان می بریم که فرمود:«اغلب مردم اظهار می کنند که امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) را از خویشتن نیز بیشتر دوست دارند، حال آنکه اینگونه نیست؛ زیرا اگر او را از خود بیشتر دوست داشته باشیم، باید برای او کار کنیم؛ نه برای خود.



همه دعا کنید که خداوند موانع ظهور آن حضرت را بر طرف کند و دل شما را با آن وجود مبارک یکی کند!»

سه "شهید" برای جسد یک "ناموس"



صالحین پایگاه مقاومت بسیج حضرت امام رضا (ع) اولم/
سه "شهید" برای جسد یک "ناموس"
فردای روزی که دشمن بعثی خرمشهر رو گرفت، جسد بی جان و عریان دختر خرمشهری رو به تیرک بلندی بستند و اونطرف کارون مقابل چشم های رزمنده های ایرانی گذاشتند.

رگ غیرت رزمنده های دلیر ایرانی به جوش میاد و تک آورهای نیروی زمینی ارتش سه تا شهید می دهند تا بلاخره جسد اون دختر رو پایین میارند و بخاک می سپارند.



بله درست خوندین، سه شهید برای جسد یک دختر مسلمان ایرانی. و حالا بعد از گذر ایام آن عده ای که از صدقه سری همین شهدا بر صندلی های نرم همین جمهوری اسلامی تکیه زده اند بر طبل بی غیرتی می کوبند.



امروز وزیر ارشاد همین جمهوری اسلامی ایران خیلی راحت می گه: حالا خانم ها ساپورت بپوشند و اصلا مشکلات جامعه ما این ها نیست....





این حرف یعنی اینکه اگر خدایی نکرده دشمن یکبار دیگه جسد بی جان و عریان یک دختر ایرانی را به تیرک ببنده ما باید با خودمون بگیم: اصلا مشکلات جامعه ما این ها نیست.



درسته که امروز به لطف امنیتی که شهدا برای ما به ارمغان آورده اند بیگانگان اجازه دست درازی به ناموس ما را ندارند اما از صدقه سری بعضی از مسئولین هر روز دشمنان بیگانه با پوشاندن لباس هایی زننده ناموس مارا برای چشم های کل دنیا عریان می کنند...

بررسی ضوابط و مقررات پوشش دانشجویان در دانشگاه‌های مطرح دنیا

بررسی ضوابط و مقررات پوشش دانشجویان در دانشگاه‌های مطرح دنیا

ضوابط پوشش در این دانشگاه‌ها که قاطبه آنها جزو دانشگاه‌های کشورهای سکولار هستند بعضاً سخت‌گیرانه‌تر از ضوابط دانشگاه‌های اسلامی است.


 

دانشگاه‌ها همیشه و در همه جای دنیا مرکز تحول فکری و جنبش عقیدتی، اخلاقی و محل عرضه کردن ارزش‌های نوین انسانی، علمی وتاریخی‌اند.ضرورت وجود فرهنگ و تمدن اسلامی در دانشگاهها ضرورتی ملی وجهانی است. دانشگاهی که منطبق بر فرهنگی دینی و اسلامی باشد می‌تواند برای بشریت برنامه‌ریزی کند.

مقام معظم رهبری در تعریف خود از "دانشگاه اسلامی" طی یکی از دیدار‌های خود تاکید داشته‌اند: "من به طور خلاصه دانشگاه اسلامی را دانشگاهی می‏‌دانم که در آن، علم یک ارزش حقیقی است… شما باید علم را دوست بدارید، ارزش بدانید، آن را برای خدا و با نیّت خالص دنبال  کنید… علم را اسلام قدسیت بخشیده،علمی که امر مقدس است؛دنبال علم رفتن دارای قدسیت است. این‏طور نیست که علم مثل هر ابزار دیگری، فقط وسیله‏‌ای برای پول درآوردن باشد- حالا پول هم از آن در می‏آید- اما قدسیت علم باید حفظ شود؛ «العلم نور»؛ نور بودن علم باید مورد نظر باشد و از جمله‏ی شئون دانشگاه اسلامی، یکی همین است."

از سوی دیگر مقام معظم رهبری درخصوص لزوم اجرای احکام اسلامی در دانشگاه‌ها نیز فرموده‌‌اند: "نکته‌‏ مهم در دانشگاه‌ها، روش حاکم بر دانشگاه است. در دانشگاه‌ها، روش‌ها و روابط، باید صددرصد اسلامی بشود که البته تا حدود زیادی شده است و مدیریت‌ها باید برای اسلام در دانشگاه‌ها، اصالت قائل بشوند … یعنی مدیر و دانشجویان و استادان، اصالت را به اسلام بدهند و رعایت احکام اسلام را بکنند. ارزش‌های اسلامی در دانشگاه باید مورد مسابقه قرار بگیرد، اسلام در دانشگاه غریب نباشد عمل و تعهد اسلامی یک چیز انگشت‏‌نما نباشد، نماز، امانت، صدق گفتار، صفا، برادری، عمل جهادی، درس خواندن از روی علاقه و صمیمیت، کمک به یکدیگر در فراگیری، تلاش برای تعمق در معلومات و دانشهای مختلف رایج باشد."

"محیط دانشگاه‌ها بسیار مهم است. در محیط دانشگاه‌ها، خانم‌های دانشجو و استاد باید بکوشند روحیه و فرهنگ اسلامی را ترویج کنند. اجازه ندهید به کسانی - اگر خدای نکرده در دانشگاه‌های کشور هستند - که نسبت به حجاب اسلامی یا زنان و دانشجویان دختر مسلمان بی‌احترامی‌ کنند. اجازه ندهید که این‌ها بتوانند افکار فاسد را منتشر کنند. محیط دانشگاه باید محیط اسلامی باشد؛ محیطی برای رشد انسان طراز اسلام؛ انسانی که الگویش فاطمه‌ی زهرا سلام‌اللَّه‌علیه‌ است و این، برای آینده‌ کشور فوق‌العاده مهم است." محیط دانشگاه به لحاظ علمی و فرهنگی بودن باید به دور از زرق و برق و نمایش مد و ظاهری نامناسب که دور از شان محیط علمی است باشد.

دانشگاه دارای دو کارکرد تربیت و تعلیم می‌باشد که به مصداق ” و یزکیهم و یعلمهم الکتاب والحکمه” وظیفه تربیتی آن بر جزء تعلیمی آن تقدم دارد.

بر همین اساس و نیز با توجه به اینکه دانشگاه ها بر اساس ضرورت‌های محیطی و ایمنی و آرامش روحی و روانی متناسب با محیط آموزش، پایبندی به ضوابط خاص پوشش را می‌طلبند، لذا در تمام محیط‌های دانشگاهی در اقصی نقاط جهان چگونگی وضعیت ظاهری را برخاسته از شأن محیط علم و فرهنگ خاص محیط آموزشی دانسته و همه درمورد پرهیز از پوشش نامناسب اجماع نظر دارند.

دانشگاه‌های دنیا قوانین پوششی خاصی را برای دانشجویان اجرا می‌کنند هرچند این نوع قوانین منتقدانی دارند اما دانشگاه‌ها تاکید می‌کنند که نوع پوشش با اعتبار دانشگاه در ارتباط باشد. قوانین پوشش در دانشگاه‌های جهان برای دانشجویان دختر و پسر به صورت یکسان اجرا می‌شوند و تمام دانشجویان ملزم به رعایت آنها هستند.

صرف نظر از دین و شریعت، در تمام دانشگاه‌های دنیا قوانین ویژه انضباطی در زمینه پوشش و جهت حفظ و حراست از کیان اشخاص و محیط علمی تعیین شده است. با نگاهی به مقررات برخی از معروف‌ترین دانشگاه‌های دنیا نکات جالبی به چشم می‌خورد که قابل تامل است. مطالعه مروری کدهای پوششی بسیاری از دانشگاه های جهان نشان می‌دهد که در این کدها حتی در خصوص استفاده از جواهرآلات، لباس‌های خاص مثل شلوار جین و تاپ، نوع پارچه و بافت و رنگ لباس و میزان گشادی آن، نوع کفش، آرایش موها و میزان بلندی آنها، آرایش و بلندی ناخن‌ها و استعمال عطر ضوابط خاصی تدوین شده است.

ضوابط پوشش در این دانشگاه‌ها که قاطبه آنها جزو دانشگاه‌های کشورهای سکولار هستند بعضاً سخت‌گیرانه‌تر از ضوابط دانشگاه‌های اسلامی است. ضوابط پوشش در وب سایت این دانشگاه‌ها جهت اطلاع دانشجویان گذارده شده تااز این کدها و مقررات پوششی مطلع و آگاه شوند.

در ذیل به شرح برخی از مقررات در مورد پوشش دانشجو در محیط‌های دانشگاه‌های مطرح دنیا می پردازیم:

* دانشگاه آکسفورد انگلستان(Oxford University):

در دانشگاه آکسفورد استفاده از لباس باز، بدن نما و مدل‌های افراطی ممنوع است. مو باید رنگ طبیعی داشته باشد و بلند گذاشتن و مدل‌های غیرمتعارف موها مجاز نیست. ریش‌ها نیز باید کوتاه و مرتّب باشند. از مدل های افراطی پرهیز شود. هرگونه خالکوبی ممنوع است و با خاطیان برخورد می‌شود. اعضای دانشگاه باید پوشش رسمی دانشگاه، که معاون دانشگاه بعد از مشاوره با دیگر مسئولین و اعمال صلاحدیدها مصوّب می‌کند، را رعایت نمایند.

مردان باید ظاهر مناسب و تمیز داشته باشند از کت و شلوار تیره، پیراهن سفید ساده، کراوات و جوراب استفاده نمایند. ریش بزی، گوشواره و دیگر موارد مشابه غیر قابل پذیرش است و همچنین خالکوبی مجاز نیست و در صورت وجود باید پوشیده باشد.

لباس زنان در دانشگاه نباید پشت باز و یا آستین کوتاه باشد. دامن و شلوارک نباید بالاتر از زانو باشد. هرگونه آرایش نامتعارف ممنوع است. زنان نیز باید دامن تیره یا شلوار و بلوز سفید بپوشند.

دانشجویانی که خواستار شرکت در مراسم فارغ التّحصیلی خود هستند بایستی صرفاً لباس و پوشش مصوّب دانشگاه را داشته باشند. لباس بلند، گشاد و روپوش های رنگی مصوب دانشگاه و از فارغ‌التّحصیلی دانشجویانی که بدین موضوع توجه نداشته باشند جلوگیری می شود.

*دانشگاه بریستول انگلستان (University of Bristol ):

در دانشگاه بریستول انگلستان، پوشیدن شلوارهای «لی» و شلوارک مجاز نیست. لباس دانشجویان باید حداقل بدن را از شانه تا زانو بپوشاند. دانشجویان پسر و دختر نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.

در دانشگاه بریستول انگلستان در زمینه مقررات پوشش برای دانشجویان پزشکی اعلام کرده است که مقررات پوشش سه اصل بنیادی دارد:

- بیماران باید احساس اطمینان و اعتماد پیدا کنند که توسط گروهی از متخصصان تحت معالجه قرار می‌‌گیرند. وضع ظاهری یکی از عوامل جلب اطمینان بیماران است.

- تمامی بیماران باید احساس کنند که به اعتقادات آنان احترام گذاشته می‌شود. قومیت‌ها، مجامع مذهبی و گروه‌های سنی در نوع پوشش بیماران اثر می‌گذارد. با بیماران باید به گونه‌ای رفتار شود که در شرایط درمانگاهی و بالینی تا حد امکان، احساس راحتی کنند. پوشش نامناسب می‌تواند توهین و اضطراب غیرضروری به همراه آورد.

- به عنوان یک قاعده کلی، مردان باید در محیط بالینی از پیراهن، کراوات و شلوار استفاده قرار دهند. زنان هم می‌توانند پیراهن و بلوز مناسب و راحت با شلوار یا دامن بر تن کنند.

لباس بخش‌هایی مانند بخش روانی یا مراقبت از بهداشت کودکان می‌تواند راحت‌تر و غیر رسمی‌تر باشد، ولی از مقررات ذیل حتما باید تبعیت شود:

- لباس برای خانم ها باید حداقل بدن را از شانه تا زانو بپوشاند. عریان نمودن بخش بالای سینه ممنوع است.

- دانشجویان باید آگاه باشند که پوشیدن لباس‌های محرک جنسی می‌تواند توسط برخی افراد به عنوان دعوت برای سخنان و اعمال نامناسب و زشت و توهین‌آمیز تلقی شود. این مسئله به ویژه در بخش‌های نظیر (A&E) که در آن ممکن است بیماران با ملاقات‌کنندگان، مشروبات یا داروهائی را مصرف کرده باشند،‌ حساس‌تر است. بنابراین لباس دانشجو باید مناسب و متعارف باشد.

- لباس‌ها باید تمیز و اتوکشیده باشند.

- زیورآلات باید در کمترین میزان ممکن مورد استفاده قرار گیرد. گوشواره‌های آویزان و نیز سوراخ کردن اعضای صورت نامناسب و ممنوع است.

- لباس‌ها نباید جلوی حرکات آزادانه فرد را بگیرند.

- لباس‌ها نباید حاوی علائم، نشان‌ها و تصاویر برجسته باشند.

- موها باید تمیز بوده و در صورت بلند بودن، باید آنها را در پشت سر ببندند.

- یک روپوش سفید باید توسط دانشجو طبق مقررات بخش‌ها و قسمت‌ها پوشیده شود.

* دانشگاه تگزاس‌ آمریکا (Texas State University):

مقررات دانشگاهی در دانشگاه تگزاس آمریکا هم قابل تأمل است. در این دانشگاه، ضوابط رفتاری متعدّدی برای کنترل دانشگاه و مدیریت آن وضع نموده است و تخطّی از آنها را موجب اعمال تنبیه انضباطی می‌داند، آرایش‌های غلیظ و غیرمتعارف ممنوع است. موها باید تمیز، مرتب و به رنگ طبیعی باشند و نباید آنها را به رنگهای غیرطبیعی درآورد. ریش هم باید کوتاه و مرتب شوند، سبیل گذاشتن مجاز است ولی نباید مانع از کاربرد ابزارهای حفاظتی و ایمنی فردی شود.

برخی دیگر از ضوابط دانشگاه تگزاس:

-به همراه داشتن، استفاده، فروش یا توزیع هرگونه مواد مخدّر ممنوع است و در صورت اثبات آن اخراج را به همراه دارد.

-به همراه داشتن، استفاده، فروش یا توزیع هرگونه مشروبات الکلی در محیط دانشگاه به استثنای اتاق‌های دانشجویان ممنوع است.

-در محیط خوابگاه نیز فرد نبایستی به گونه‌ای مست گردد که احتمال رفتار آشوبگرایانه یا خارج از نزاکت داشته باشد.

-قمار یا بخت‌آزمایی در دانشگاه ممنوع است.

-دزدی، تخریب، آسیب رساندن و یا سوءاستفاده از اموال دانشگاه یا اموال شخص دیگری ممنوع است.

آزار و اذیت دانشجویان یا اساتید به هرنحو ممنوع است و پیگرد انضباطی دارد.

-هرگونه اقدام به روابط جنسی، آزار و اذیت جنسی، سوءاستفاده جنسی و یا تحریک دیگران در محیط دانشگاه ممنوع است.

-رعایت حریم خصوصی افراد و حفظ وقار.

-محدود کردن خوردن،‌ آشامیدن و سیگار کشیدن در اماکن مجاز

-ناخن‌ها باید متعارف و مناسب باشند (از نوک انگشت بیش از نیم اینچ طول نداشته و به طور کامل سوهان زده و فاقد لبه تیز باشند).

-استفاده از زیورآلات ناخن و ناخن مصنوعی ممنوع است.

- استعمال عطر، توسط زنان و مردان مجاز است، به شرط آنکه بوی ملایم داشته و برای مخفی کردن بوی بدن مورد استفاده قرار نگیرند.

-آرایش باید برای بهبود زیبایی و ظاهر طبیعی فرد به کار رود و نباید موجب کاستی در ظواهر شخص گردد.

-آرایش‌های غلیظ و نامتعارف مجاز نمی‌باشند.

-استفاده از بیش از دو گوشواره در هر گوش ممنوع می‌باشد همچنین سوراخ کردن بدن فقط در گوش‌ها مجاز است و سوراخ کردن اعضای دیگر در صورت قابل رؤیت بودن مجاز نیست.

- طول دامن نباید از 3 اینچ بالای زانو کوتاه‌تر بوده و نباید بیش از حد تنگ باشد.

- دامن‌های چاکدار، پیراهن و شلوارک قابل قبول هستند، به شرط آنکه خیلی تنگ و چسبان نبوده و در حیطه مقررات پوشش باشند.

- شلوار نباید تنگ و چسبان باشند.

- پوشیدن شلوار کتان از هر رنگ، شلوار کشی و ورزشی، جوراب شلواری، لباس زیر و عرق‌گیر، مجاز نمی‌باشد.

- پاشنه کفش نباید از سه اینچ بلندتر باشند.

- صندل‌های راحتی و دمپایی‌های کتانی نباید پوشیده شوند.

- کفش‌های تنیس چرمی در رنگ‌های متعارف قابل قبول است.

- پوشیدن لباس‌های بدن‌نما مجاز نیست.

- عینک‌های آفتابی را در فضای مسقف به شرطی می‌توان استفاده کرد که پزشک آن را تجویز نموده یا برای انجام کار ضرورت داشته باشند.

- تمامی خالکوبی‌های بدن، باید به نحوی پوشانده شوند که قابل رویت نباشند.

- پوشیدن جوراب‌های زنانه و مردانه ضروری است. اما پوشیدن جوراب‌های زنانه تزئینی و طرح‌دار (نظیر جوراب توری و غیره) مجاز نیست.

* دانشگاه باب جونز آمریکا (Bob Jones University):

در دانشگاه باب جونز آمریکا نیز ضوابط و مقررات خاصی را برای دانشجو قرار داده است از قبیل:

«تاتو کردن» و آرایش بیش از حد را قابل قبول نمی داند.

پیراهن رسمی به جز پیراهن‌های کتان با مدل راه‌راه و یا پیراهن‌های جین، به همراه کراوات،شلوار غیررسمی بدون پارگی به جز شلوار جین یا شلوار مارک کارگو و شلوارهای گشاد و نامناسب، کفش رسمی یا کفش چرم ساده و معمولی باشد.

پوشش پیراهن و یا لباس بدون آستین ممنوع است و درصورت پوشیدن بایستی با یک بلوز آستین‌دار یا ژاکت یا پولیور همراه باشد. خط یقه لباس خانم‌ها نباید از 4 انگشت پایین تر از خطّ گردن باشد. اندازه دامن یا هرنوع لباس دیگر نبایستی از سر زانو بالاتر برود.

مدل‌های موی زنان بایستی مرتب باشند. از کوتاه‌کردن موها به سبک مد روز و بسیار کوتاه که مدل موهای مردانه را به ذهن متبادر می‌‌سازد یا به فرد جلوه‌ای مردانه می‌بخشد بپرهیزید.

تاتو کردن و سوراخ نمودن اعضای بدن به جز گوش ها قابل قبول نیست. گوشواره‌ها نیز تنها در نرمه گوش و حداکثر یک جفت در هر گوش منع ضوابطی ندارد.آرایش بیش از حد قابل قبول برای زنان قابل قبول نیست.

موهای مردان بایستی سبک طبیعی و سنّتی خود را داشته باشد. تراشیدن موها، درهم و آشفته نمودن آنها مجاز نیست.همچنین رنگ کردن و های‌لایت کردن موها برای مردان ممنوع است.

استفاده از هرگونه کلاه در محوّطه داخل دانشگاه به استثنای محیط باشگاه ورزشی ممنوع و خلاف آیین نامه پوششی است.

استفاده از گردن‌بند، گوشواره و یا دستبند برای مردان در دانشگاه ممنوع است.

این دانشگاه در قانونی پیرامون رفتار جنسی، مقدّمه‌ای بیان می‌کند و در ادامه هرگونه رفتارجنسی در محیط دانشگاه را ممنوع اعلام می‌دارد. هرشکلی از بی‌اخلاقی جنسی مانند زنا، همجنس‌بازی، زنای با محارم، خشونت جنسی و... گناه است و در درگاه خداوند ناپسند شمرده می‌شود.

هرگونه رفتار جنسی در محیط دانشگاه اعمّ از آزار جنسی و... ممنوع است.

هرگونه تقلّب یا سرقت ادبی ممنوع است. شدّت برخورد با پدیده تقلّب یک موضوع آموزشی است و بسته به نوع آن تغییر می‌کند ولی ممکن است به اخراج منجر شود.

جرائم زیر تعلیق فوری دانشجوی خاطی را به دنبال دارد:

الف) قصور اخلاقی ویژه مشتمل بر بی‌اخلاقی، رفتار جنسی، پورنوگرافی (هرزه‌نگاری) و یا مصرف الکل یا مواد مخدّر

ب) دزدی

ج) گزارش ندادن جرم صورت پذیرفته در پیش از ثبت نام و پس از آن.

د) ترغیب و یا کمک رساندن به دانشجویی قصد انجام عملی خلاف و مستوجب برخورد انضباطی دارد.

و ضوابط بسیار دیگر که مجال ذکر همه آنان وجود ندارد.

* دانشگاه هاروارد آمریکا (Harvard University ):

دانشگاه هاروارد نیز ضوابط رفتاری مشابه با دانشگاه ایالت تگزاس وضع نموده است و به طور کل دانشجویان را موظّف به رعایت ضوابط ضمیمه کتاب راهنمای خود (Student Handbook Appendix) نموده است.

در ذیل به برخی موارد این کتاب راهنمای دانشجو اشاره می نماییم:

دانشجویان موظفند در محیط خوابگاه و رستوران بلوز، پیراهن یا ژاکت یقه‌دار و یا بدون یقه بپوشند. پوشش شلوار آنها نیز بایستی بدون پارگی و ضخیم باشد.

پوشیدن کفش چرمی یا متعارف در محیط دانشگاه و خوابگاه الزامی است.

دانشجویان که در بعدازظهر شنبه و یکشنبه‌ها برای صرف شام بیرون می‌روند، مردان موظّفند ژاکت یقه دار به همراه کراوات و زنان نیز لباسی مناسب و شایسته داشته باشند.

افرادی که مایل به شرکت در برنامه‌های ورزشی هستند بایستی لباس و پوشش مناسب داشته باشند.

در باشگاه خصوصی وابسته به دانشگاه هاروارد، به استثنای رستوران، در همه جا مردان بایستی تنها پیراهن یقه‌دار بدون کراوات و زنان نیز باید پوششی متعارف و مناسب داشته باشند. دانشجویان موظّفند مهمانان خود را از این قوانین پوششی مطّلع نمایند.

در این دانشگاه دانشجویان در طول شبانه روز نظام و ضوابط پوششی متفاوتی دارند.

در تمامی ایّام هفته در رستوران و به هنگام صرف نهار مردان بایستی یک ژاکت و در هنگام صرف نهار یک ژاکت به همراه کراوات برتن کنند. زنان نیز موظّفند پوششی مناسب اعمّ از پیراهن و یا لباس بلند و متعارف داشته باشند.

پوشیدن کفش ورزشی در رستوران به طور کلی ممنوع است. پوشیدن شلوار جین مناسب (بدون زدگی و پارگی) تنها در اتاق چارلز ریورو بالکون‌ها و در آخر هفته‌ها در سرتاسر باشگاه مجاز و در سایر اماکن ممنوع است.

پوشش شلوار جین در همه انواع آن درمحوّطه دانشگاه ممنوع است.

لباس‌های چسبان، لباس راحتی، عرق‌گیر، لباس بدنسازی، شورت ورزشی و شلوارک در هیچ زمانی و هیچ مکانی مجاز نیست مگر در مواردی که فرد در قسمت مربوطه و یا اتاق خواب خویش حضور دارد.

آزار و اذیت جسمی، کلامی، شفاهی یا کتبی که فراتر از مرزهای آزادی بیان تصوّر شود نسبت دانشجویان یا اساتید خلاف آیین‌نامه انضباطی دانشجویان است و ممنوع است.

هرگونه اقدام به رابطه جنسی، آزار و اذیت جنسی و یا سوءاستفاده جنسی از دانشجویان و یا اساتید ممنوع است و به شدّت با متخلفین برخورد می‌شود.

اقدامات تحریک‌کننده جنسی دانشجویان در محیط دانشگاه ممنوع است.

هرگونه اقدام تلافی‌جویانه علیه هرشخصی در محیط دانشگاه یا خارج از آن برای دانشجویان ممنوع است.

به همراه داشتن یا استفاده هرگونه سلاح در محوّطه دانشگاه یا در برنامه‌های آن مجاز نیست و با شدّت برخورد خواهد شد. سلاح به هرجسم یا ماده‌ای تعلّق می‌گیرد که برای تحمیل یک زخم یا آسیب به فرد دیگری استفاده می‌شود و موارد تفنگ ساچمه‌ای، چاقو، ضامن چاقو، پنجه فلزی، باتوم و... را دربرمی‌گیرد.

البته به همراه داشتن سلاح پلاستیکی یا اسباب‌بازی یا هرگونه وسیله‌ای که انسان عاقل و منطقی در یک نظر آن را سلاح می‌پندارد و موجب رعب و وحشت می‌شود نیز ممنوع است.
به همراه داشتن یا استفاده هرگونه سلاح در محوّطه دانشگاه یا در برنامه‌های آن مجاز نیست و با شدّت برخورد خواهد شد. به همراه داشتن، استفاده، فروش یا توزیع هرگونه مواد مخدّر منع انضباطی دارد و باشدّت با خاطیان برخورد می‌شود.

به همراه داشتن، استفاده، فروش یا توزیع هرگونه مشروبات الکلی در محیط دانشگاه به استثنای محیط خوابگاه دانشجویان ممنوع است. البته مصرف مشروبات الکلی در محیط خوابگاه نیز تنها برای دانشجویانی که به سنّ قانونی رسیده‌اند مجاز است و در ضمن مصرف آنها نبایستی خارج از عرف و به گونه‌ای باشد که منجر به رفتار خارج از نزاکت و یا رفتار خشونت‌آمیز ناشی از مستی شود.

تقلّب و اقدام به آن و یا هرگونه سرقت ادبی در زمان امتحان یا هر فعالیت آموزشی ممنوع و پیگرد انضباطی دارد.

*دانشگاه مدیریت ماهاریشی آمریکا (Maharishi University of Management)

دانشجویان نمی توانند موهای بلند داشته باشند. در این دانشگاه پوشش لباسهای «لی» مجاز نیست و رنگ موی متعارف و طبیعی، الزامی است.

بخشی از دستورالعمل‌های این دانشگاه برای پوشش دانشجویان دختر و پسر:

-پوشش و وضع ظاهری پوشش آراسته و توام با وقار، یکی از مهم‌ترین شیوه‌های ادای احترام نسبت به دانش مورد تحصیل، استادان و سایر دانشجویانی است که شما نیز همچون آنان از نعمت کسب دانش بهره‌مند شده‌اید. هدف در «دانشگاه ماهاریشی» آن است که دانشجویان به شیوه مدیران و مدیران ارشد، لباس بپوشند. در این جا معیار پوشش برای فعالیت‌های مختلف ذکر شده است. معیار پوشش از دوشنبه تا شنبه شامل مواقع ناهار در سالن غذاخوری هم می‌شود.

- پوشیدن لباس‌های لی آبی و شلوارک برای حضور در کلاس‌ها، سالن غذاخوری، ساختمان‌های اداری و سایر اماکن عمومی دانشگاه مجاز و مورد قبول نمی‌باشد.

- برای خانم‌ها پیراهن زنانه یا بلوز به همراه دامن یا شلوار همرنگ توصیه می‌شود. دامن و پیراهن‌های زنانه باید حداقل تا زانو یا زیر زانو برسند و به حد کافی بلند باشند. لباس‌های بندی کوتاه و نیز پیراهن‌های رکابی مناسب نمی‌باشند.

- موی دانشجو باید از یک رنگ متعارف و طبیعی برخوردار باشند.

-فقط سوراخ کردن نرمه گوش مجاز شمرده می‌شود.

-ظاهر عمومی فرد باید آراسته و هماهنگ با محیط دانشگاهی باشد.

- برای مردان پوشیدن جلیقه (ژاکت) و پیراهن یقه‌دار و آستین‌دار و استفاده از کراوات توصیه می‌شود.

-پیراهن رکابی و شلوارک، لباس‌های مناسبی برای استفاده در دانشگاه نیستند.

-بلند کردن و گذاشتن سبیل مجاز است ولی ریش گذاشتن مجاز نمی‌باشد.

- از تمامی دانشجویان خواهشمند است در تمامی سالن‌های اجرای برنامه، شلوارهای بلند و پیراهن‌های آستین‌دار برتن کنند.

-قوانین پوشش برای سایر اوقات در چنین مناسبت‌هایی می‌توانند از رسمیت پوشش خود کمی بکاهند، ولی ظاهر این افراد همچنان باید نشانگر احترامی شایان برای علم و دانش منحصر به فردی که دانشگاه عرضه داشته است، باشد.

- چند نکته دیگر در موارد ظاهر عمومی دانشجویان با فرهنگ‌ها و رسوم مختلف اگر طبق بالاترین سطوح معیارهای پوششی جامعه خود لباس بپوشند از آنان استقبال خواهد شد. آداب پوشش حرفه‌ای بخشی از سرفصل‌های درسی دانشگاه را تشکیل می‌دهد. هر یک از گروه‌های تخصصی دانشگاه می‌توانند برحسب ضرورت و تشخیص خود معیارهای بالاتری نیز برای پوشش معین نمایند.

-دانشجویان به عنوان نماینده دانشگاه در اماکن عموم شهر، رویدادهای ورزشی، سفرهای میدانی و یا سایر فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و تفریحی می‌باشند.

*دانشگاه ایالتی آدامز آمریکا (Adams State University):

دانشگاه ایالتی آدامز آمریکا نیز ضوابط و مقررات خاصی را برای پوشش دانشجویان پسر و دختر در نظر گرفته و دانشجویان نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.

این دانشگاه  دستورالعمل‌های ذیل را برای پوشش دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه در نظر گرفته است:

- جویدن آدامس یا تنباکو در دانشگاه مجاز نیست.

- پوشش لباس‌ منطبق با نیازهای مرکز پزشکی می‌باشد. دانشجویان باید کارت شناسایی خود را در تمام اوقات در محوطه همراه داشته باشند.

- موی صورت باید مرتب و کوتاه باشد.

- کفش تخته جلو بسته که تمیز باشد و پاشنه آن بیش از 2 اینچ استفاده گردد.

- موها باید به طور تمیز و مرتب بالای یقه بسته شده باشند و ناخن‌ها رنگ طبیعی و اندازه مناسب داشته باشند.

- ناخن مصنوعی نباید در محوطه پزشکی استفاده شود.

- زیورآلات و آرایش ملایم قابل قبول است.

- ساعت مچی با عقربه ثانیه‌شمار، حلقه‌های نامزدی و ازدواج، مجاز هستند اما انواع دیگر حلقه‌ها، دستبندها و گردنبندها مجاز نیستند.

- تنها گوشواره‌های خیلی کوچک آن هم یک عدد در هر گوش مجاز است. هیچگونه زیورآلاتی که در دهان یا صورت قابل رویت باشند، مجازنیست.

- استفاده از عطر و ادوکلن و محلول‌های معطر دوری شود و در صورت استفاده بسیار ملایم باشد.

- خالکوبی‌های در معرض دید مجاز نیستند.

- نمادها یا رنگ‌های گروه‌های خاص نباید در دانشگاه نمایش داده شوند.

- لباس رنگ و رو رفته، ‌پاره یا خراب نباید استفاده گردد. جین آبی مجاز نیست.

- عینک دودی مجاز نیست.

-کلمات مبتذل و عبارات رکیک خیابانی استفاده نشود

-هرگونه آزار جنسی قابل تحمل نمی‌باشد.

-الکل، تنباکو و مواد مخدر در دانشگاه مجاز نیست.

-استفاده از موبایل و پیجر ممنوع است(لطفا خاموش نگه داشته شوند)

*دانشگاه رابرت ترکیه(Robert College):

برخی از مقررات دانشگاه رابرت ترکیه درباره پوشش دانشجویان:

-از تمامی دانشجویان کالج رابرت انتظار می‌رود تا به ضوابط پوشش احترام بگذارند. دانشجویان باید در مناسبت‌های ملی، مراسم پرچم و در زمان حضور در دانشگاه، بهترین لباس خود را بپوشند، این مقررات لازم است در طول روز، اردوهای علمی و در طول امتحانات آخر ترم رعایت گردد. استثنائات ضوابط پوشش تنها برای فعالیت‌هایی که به جهت شرایط خاص آن، دانشجویان اجازه دارند بدون لباس فرم (متحدالشکل) در آن حضور داشته باشند. دانشجویان باید پوششی تمیز، مرتب و عفیف داشته باشند. پوششی که باعث حواس‌پرتی خود اشخاص و مانع تمرکز بر روی دروس نشود. لباس‌ها نباید بیش از حد تنگ یا گشاد باشند.

- شلوارهای رسمی مشکی، سرمه‌ای، نوک مدادی یا قهوه‌ای تیره برای پسران و برای دختران، دامن‌هایی با قد متوسط به رنگ‌های مشکی، سرمه‌ای، نوک مدادی و قهوه‌ای تیره پوشش مجاز دانشجویی محسوب می‌گردد. پوشیدن شلوارهای غیر رسمی از قبیل شلوارهای مارک کارگو، شلوارهای جین و یا بادگیر (شلوارهایی که جیب‌های زیادی دارند) قابل قبول نمی‌باشد.

- پیراهن‌های یقه‌دار تک رنگ با آستین کوتاه یا بلند مجاز نمی‌باشد. دگمه‌های پیراهن‌ها باید بسته باشند.

- پسران باید کراوات بسیار مناسب و مرتب بسته شده باشد. همچنین در مورد دخترها لباس باید کاملا اندازه تن باشد.

- ژاکت‌های پشمی و بلند، تنها باید در هوای سرد پوشیده شوند.

- سویت شرت قابل قبول نمی‌باشد.

- درمواردی که هوا بسیار گرم است. دانشجویان می‌توانند بلوزهای مارک پولو بر تن کنند.

- پسران باید کاملا تمیز اصلاح کنند، اندازه خط ریش آنها نباید از میان گوش پائین‌تر بیاید.

- پیراهن مردانه راه راه کتان، جین و ژاکت قابل قبول نمی‌باشد.

- دامن‌های تزیین شده با دکمه، ژیان و هرگونه تزیین روی لباس، قابل قبول نیست.

- هیچ گونه جواهرآلات به جز ساعت و یک جفت گوشواره (البته برای دختران)، مجاز نمی‌باشد.

- سوراخ کردن اعضای بدن قابل قبول نمی‌باشد.

- موها باید تمیز و مرتب باشند. رنگ کردن مو با حنا و یا به صورت راه راه (streaks)، قابل قبول نمی‌باشد. موی پسران باید کوتاه باشند.

- صندل‌ها، کفش‌های پاشنه بلند و کفش‌های ورزشی سوراخ‌دار (شبکه‌ای) مجاز نمی‌باشد.

- پوشیدن جوراب الزامی است.

- آرایش کردن، مجاز نیست؛ اما استفاده از لاک و برق ناخن مانعی ندارد.

- دانشجویان باید یونیفرم‌های ورزشی خود را تنها در کلاس‌ها و مسابقات ورزشی بپوشند. این بدین معنی است که آنها نمی‌توانند این لباس‌ها را در زمان حضور در خوابگاه و مراسم پرچم بپوشند. اگر دانشجویی نتواند پوششی مناسب در دانشکده داشته باشد به خانه فرستاده می‌شود.

*دانشگاه ایالتی فلوریدا آمریکا (Florida State University)

همچنین این دانشگاه نیز ضوابط و مقررات خاصی را برای پوشش دانشجویان پسر و دختر در نظر گرفته و دانشجویان نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.

برخی از ضوابط و مقررات این دانشگاه:

- ضوابط پوشش از ساعت 7:30 صبح تا 15:30 بعدازظهر در محوطه دانشکده “دانشگاه ایالت فلوریدا ” اجرا می‌شود.

- آرایش و پوشش دانشجویی مناسب از ابتدایی‌ترین مسئولیت‌ها و تعهدات دانشجویان و خانواده‌های آنان است و هرگونه تغییری در پوشش، فراتر از خط مشی کلی دستورالعمل پوشش مجاز نخواهد بود. ممکن است به دلایلی امنیتی و حفظ سلامت، پوشش خاصی در برنامه‌های معین و ویژه ورزشی، کلاس‌های تربیت بدنی، اقتصاد خانگی، آموزش تکنولوژی، علوم پایه و آموزش حرفه‌ای نیاز باشد.

- شلوارها و شلوارک‌های خاکی رنگ، دامن‌ها، و پیراهن‌های زنانه باید از رنگی یکدست و یکسان برخوردار باشند. اندازه شلوارک‌ها، دامن‌ها و پیراهن‌های زنانه نباید کوتاهتر از سر زانو باشند.

- تمام شلوارها و دامن‌هایی‌ که پوشیده می‌شوند نباید بیش از حد کوتاه باشند. شلوارها، شلوارک‌ها و دامن‌هایی که حلقه کمربند دارند باید همراه با کمربند استفاده شوند. شلوارهای کشی به استثنای یونیفرم PE دانشکده‌ها یا یونیفرم ورزشی دانشگاه ایالت فلوریدا قابل قبول نمی‌باشد.

- جین‌های آبی رنگ باید یک رنگ، یکدست، یکسان و بدون سوراخ و شکافتگی باشند.

- پیراهن زنانه  تی‌شرت آستین‌دار با رنگ یکدست مجاز می‌باشد.

- پیراهن‌های زیپ‌دار یا بدون زیپ یکرنگی که بیش از 3 اینچ بلندتر از خط کمربند نباشند، قابل قبولند. این امر شامل گرمکن‌ها نیز می‌شود.

- کفش‌های شکیل و ساده یا بدون مدل قابل قبول می‌باشند. تردد با پای برهنه، پوشیدن دمپایی و کفش‌های راحتی، کفش‌های پاشنه میخی یا پاشنه بلند (بلندتر از 3 اینچ)، یا کفش چرخدار و گیره‌دار مجاز نمی‌باشد.

- در روزهای معین شده به عنوان “مناسبت‌های مذهبی ” دانشجویان می‌توانند تی‌شرت‌ها یا پیراهن‌هایی که حاوی عبارات و لغات شرم‌آور و زننده نباشند؛ به تن کنند. برخی اوقات ممکن است گروهی پیراهن‌هایی که آرم دانشگاه ایالت فلوریدا را دارند بفروشند. این پیراهن‌ها با رعایت ضوابط پوشش قابل قبول هستند.

- هر نوع پوششی که دربردارنده عبارات زشت یا توهین‌آمیز به مقدسات، وسوسه‌انگیز و ناشایست یا مرتبط با دسته‌ها، احزاب و گرایشاتی که شخص را ترغیب به استفاده از موارد مخدر، مشروبات الکلی و یا خشونت کند.

- پیراهن‌های زنانه و مردانه پشت باز، بلوز یا پیراهن‌های یقه باز وهرگونه پوشش بدن نما ممنوع است.

- شلوارهای افتاده و آویزان، دامن‌های کوتاه یا زیر شلواری و شلوارها و دامن‌های بدون کمربند (کمربند پاره) ممنوع است.

- بازوبند، مچ‌بند، کمربند یا دیگر اقلام با قطات سنگین آهنی و زنجیر ، هرنوع کفش چرخدار یا گیره‌دار، دمپایی و یا کفش‌های سرپایی یا پاشنه بلند (بلندتر از 2 اینچ) عینک آفتابی (روی چشم یا بالای سر)ممنوع است.

نتایج تخلفات ضوابط پوشش:

مرتبه اول: شامل تذکر شفاهی به دانشجو می‌باشد. در این شرایط از طرف جامه‌دان دانشگاه “ولی یا پشتیبان ” انتخاب می‌شود و طی نامه‌ای مورد تخلف به دانشجو اخطار داده می‌شود.مرتبه دوم: مکالمه (مشاوره) تلفنی بین استاد و ولی دانشجو یا پشتیبان وی را مشتمل می‌شود. یک سند کتبی و جوابیه از سوی ولی یا پشتیبان دانشجو ارائه می‌شود و

پوشش مناسبی از سوی جامه‌دان دانشگاه یا ولی یا پشتیبان وی برای دانشجو معین خواهد شد.

سومین مرتبه: جلسه‌ای با حضور مدیر و ولی یا پشتیبان دانشجو برگزار می‌شود که به یک تعهد کتبی و امضاء ولی یا پشتیبان منجر می‌شود، دانشجو نزول درجه و امتیاز شهروندی دریافت خواهد کرد و یا روش تادبی دیگری از سوی دانشکده تعیین می‌شود.

مرتبه‌های 12-6: همه جزئیات ضابطه پوشش روی معرفی‌نامه ثبت خواهد شد و دانشجو نزد مسئول سطوح رتبه فرستاده شده و از وی خواسته می‌شود که فورا تخلف پوششی خود را اصلاح کند. اگر دانشجو نتواند خود را اصلاح کند یا ولی یا سرپرست وی تماس گرفته می‌شود تا لباس مناسبی برای او بیاورند تا آن زمان دانشجو بیرون از کلاس خواهد ماند و برای هر غیبت، نمره صفر دریافت خواهد کرد تا زمانی که بتوان تخلف پوششی را اصلاح کند.

دانشگاه لانگ‌وود آمریکا (Longwood University):

ضوابط و مقررات خاصی که برای پوشش دانشجویان پسر و دختر در نظر گرفته و دانشجویان نسبت به رعایت این ضوابط ملزم هستند.

دستورالعمل‌های ذیل را برای پوشش دانشجویان دختر و پسر این دانشگاه در نظر گرفته است: هدف و خط مشی دانشگاه لانگ وود، وضع دستورالعمل برای پوشش مناسب در محیط کار است تا علاوه بر ایجاد یک تصویر مثبت، حداکثر انعطاف‌پذیری برای حفظ اخلاقیات و احترام به مذهب افراد و نیز پوشش‌های خاص گروه‌های نژادی، جنسی و قومی فراهم شود و در حد امکان و مقتضی به انجام ایمن و صحیح کارها توجه شود.

- افراد بایستی تمیز و آراسته باشند. به عنوان یک قاعده کلی پوشیدن لباس‌های لی، عرق‌گیر، شلوارهای آویزان و خمره‌ای و پوشیدن صندل قابل قبول نمی‌باشند.

- دانشجویان از پوشیدن تی‌شرت‌هایی که واژه‌ها یا آثار احتمالاً‌ توهین‌آمیز نسبت به دیگران روی آن نقش بسته، لباس‌های بدن‌نمایی که قسمت‌هایی از بدن را نمایان می‌سازد، باید اجتناب ورزند.

- برای مردان در صورت نبودن کراوات جایگزینی پیراهن یقه اسکی با پیراهن، جایگزین پلوور یا ژاکت کشباف به جای کت اسپورت و برای زنان، دامن، شلوار و کفش راحتی، از موارد لباس‌های غیر رسمی است.

- پوشش خاص مذاهب، جنسیت یا گروه‌های نژادی و قومی،هیچ یک از مندرجات این خط‌مشی‌ به منظور محدود کردن حقوق صریح در قانون رفع تبعیض نژادی یا ممانعت از تنوع و تکثر در دانشگاه نیست.

دانشگاه ایالتی جنوب غربی میسوری آمریکا (Southwest Missouri State University):

دانشگاه دستورالعمل‌های ذیل را برای پوشش دانشجویان دختر و پسر در نظر گرفته است:

- استفاده از شلوارک‌های کوتاه، پیراهن‌های رکابی، لباس‌های جین (لی) پاره و چاک‌دارممنوع است.-تردد با دمپایی و یا پای برهنه بودن را مجاز نمی‌داند و استفاده از زیورآلاتی که نیازمند سوراخ کردن اعضای بدن باشد را مجاز نمی‌داند. این عمل فقط منحصر به نرمه گوش است.

-همچنین روی هرگونه خالکوبی باید پوشانده شود. لازم به ذکر است مدیر قسمت “موفقیت دانشجویی ” این اختیار را دارد که شیوه‌های آرایش مو، صورت و پوشش غیر عادی را رد و غیرقابل قبول اعلام نماید. در صورتی که یکی از گروه‌های تخصصی دانشگاه مقررات پوشش دیگری وضع کرده باشد، دانشجویان موظفند در این باره از مسئول خود کسب اجازه کنند.

ضوابط و مقررات برخی از دانشگاه‌های مطرح دنیا که از جمله شامل پوشش دانشجویانبوده در بالا مورد بررسی قرار دادیمکه به اختصار برخی از دانشگاه ها را بیان کردیم. سایر دانشگاه‌های مطرح دنیا نیز وضع مشابهی دارند که پرداختن کامل به تمامی آنها از حوصله بحث خارج است و لذا به اسامی این دانشگاه‌ها می‌پردازیم: دانشگاه بین‌المللی فناوری سیریندهورن،دانشگاه ویرجینیای جنوبی،دانشگاه ادکونل آجاسین نیجریه،دانشگاه مسیحی آبیلن،دانشگاه گرین ویل شمالی آمریکا،دانشگاه آدامز آمریکا،دانشگاه استمپ فورد بنگلادش،دانشگاه لایبرتی آمریکا،دانشگاه لومالیندا آمریکا،دانشگاه هاردین سیمونز آمریکا،دانشگاه کنت انگلستان،دانشگاه مجامع الهی جنوب غربی آمریکا، دانشگاه سنت لوئیس آمریکا،دانشگاه آتلانتیک فلوریدا آمریکا،دانشگاه جورجیا آمریکا،دانشگاه آلاباما آمریکا،دانشگاه آلورنیا آمریکا دانشگاه ایالتی لویزیانا آمریکا،دانشگاه بریگهام آیداهو،دانشگاه ایالتی آرکانزاس آمریکا،دانشگاه ایالتی پن آمریکا،دانشگاه گریل ویل شمالی (آمریکا)، موسسه فناوری جورجیا ، دانشگاه کنت انگلستان ،دانشگاه بریگهام آیداهو(آمریکا)،دانشگاه گرین ویل شمالی‌ آمریکا ، دانشگاه مسیحی آبیلن آمریکا.

 

منبع: خبرگزاری تسنیم